Tore O. Sandvik Sør-Trøndelags fylkesordfører 2013

Indignert over Dagsrevyenens vinkling på fastlandsforbindelse

- Hver og en på Hitra og Frøya måtte ha spist 25,5 tonn laks uten eksportmuligheter, skriver Sør-Trøndelags fylkesordfører Tore O. Sandvik i sin blogg, etter at NRK sendte et innslag på Dagsrevyen hvor fokuset var at folketallet har falt i øykommunene på tross av at de har fått fastlandsforbindelsen.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

NRK har sett på 40 veiprosjekter som har knyttet øysamfunn til fastlandet de siste 30 årene. I 14 av de 19 bru- og tunnelutbyggingene i nordfylkene og Trøndelag har folketallet falt også etter at fastlandsforbindelsen var på plass, forteller NRK Dagsreven på mandag.

Dette har fått Sør-Trøndelags fylkesordfører Tore O. Sandvik til å reagere indignert, spesielt på Hitra og Frøyas vegne. Fylkesordføreren mener NRK sauser sammen likt og ulikt om utviklingen i øysamfunn som får fastlandsforbindelse og at framstillinga er unyansert, skriver lokalavisen Hitra-Frøya på sine nettsider.

- Hitra og Frøya, lik mange andre øysamfunn og kystkommuner sørger for svære eksportinntekter fra havbruk til landet vårt hvert år. Bare fra Hitra og Frøya alene går det 12 400 vogntog(!) fulle av laks hvert år. Dette tilsvarer omlag 230 000 tonn laks (2012) til en eksportverdi av 7 mrd kroner, skriver Sandvik i sin egen blogg. Han minner Dagsrevyen om at kanskje noen av disse verdiene også er med på å finansiere statskanalen.

- Dette er inntekter til landet vårt som finansierer langt mer enn fastlandsforbindelsen til disse øyene (hvor befolkningen forøvrig har betalt bompenger også). Kanskje finansierer deler av disse pengene også deler av NRK, som bør være langt mindre opptatt av vinkling og mer opptatt av å fortelle samfunnet dere formidler til, hvordan dette landet er gjensidig avhengig av hverandre, skriver Sandvik.

Han understreker i bloggen, som han skriver også er sendt Dagsrevyens redaksjon, at det er viktig at folk kan bo i nærheten av naturressursene.

-Om de omlag tilsammen 9000 menneskene som bor på Hitra og Frøya ikke hadde hatt veiløsninger for å eksportere de 230 000 tonene med laks, måtte de hver og en ha spist 25,5 tonn laks i året. Det sier seg selv at all denne laksen må eksporteres, og da nytter det ikke med en simpel fergeløsning, mener han.