Industrien vil investere i flåten
Kystflåten er viktig for fiskeindustrien, og det er på tide at bedriftene får samme rett til å investere i flåten som fiskebåtrederne. Alternativt bør det åpnes for at kommunene kan komme inn på eiersiden, mener FHL.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I en høringsuttalelse til Fiskeri- og kystdepartementet om eierskapsbegrensninger i kystflåten, ber FHL om at fiskeindustrien gis samme adgang til å investere i kystfiskeflåten som havfiskeflåten har i dag. Alternativt bør havfiskeflåten i likhet med industrien pålegges begrensninger for å hindre majoritetseierskap i kystfiskefartøy. Forskjellsbehandles Deltakerloven er over tid liberalisert slik at det ikke lenger kun er aktive fiskere som kan ha majoritetseierskap i fiskefartøy, men også administrative redere. På den måten har fiskeriselskaper kunnet utvide sin virksomhet gjennom investeringer oppover i verdikjeden – mens fiskeindustrien fortsatt er avskåret fra tilsvarende mulighet til å investere nedover i verdikjeden. - Kystflåtens naturlige tilknytning til lokalsamfunnene og de nære havområdene har tradisjonelt vært viktig for å sikre leveranser til industrien. Det har bidratt positivt både for bedriften og fiskerne. Struktureringen i flåten kan føre til at fiskerettigheter flyttes fra enkeltsamfunn, med den konsekvens at den lokale industrien mister tilgang på råstoff. Dette må det legges vekt på når de nye eierskapsreglene skal utformes, sier Geir Ove Ystmark, direktør for næringsutvikling i FHL. Han viser til at Fiskeridepartementet selv skriver i sitt høringsnotat at det kan være gode grunner til at fiskeindustrien har eierskap i fiskefartøy, blant annet hensynet til stabile leveranser. Kommuner på vippen? - Industrien bør derfor likestilles med havfiskeflåten. En alternativ løsning er at kommunale ressursselskap gis adgang til å danne majoritetsinteresser sammen med andre minoritetseiere. Da vil fiskeindustrien og kommunen i fellesskap kunne sikre fortsatt lokalt eierskap til kystflåten, sier Ystmark. - Deltakerloven fører til svært ulik behandling av relativt like bedrifter i sjømatnæringen. Forskjellsbehandlingen er blitt enda sterkere i den senere tiden ved at også fiskefartøy kan innvilges kjøpetillatelse og dermed integrere som virksomhet lenger ut i verdikjeden, sier Ystmark. FHL støtter departementets forslag om å innføre samlet eierskapsbegrensning på fem prosent av kystflåten, beregnet ut fra fartøyenes andel av gruppekvoten i den aktuelle reguleringsgruppen. For mindre fiskerier mener FHL at det kan settes et høyere tak.