Arne Fredheim Sintef

Industritungvektere ser til havbruk

Når en industritungvekter som Kongsberg Maritime ser på havbruksnæringen som satsingsområde er det noe nytt. Når det skjer samtidig som selskap i oljenæringen gjør det samme, er det et tidsskifte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gustav-Erik Blaalid

Havbruksnæringen har allerede fått det første fartøyet fra offshorenæringen - et direkte resultat av at teknologien finner felles skjæringspunkter, og at størrelse og omfang etter hvert nærmer seg for de to bransjene.

- Jeg tror at det ennå er litt tidlige til at vi ser eksempelvis fartøy fra offshore blir brukt i havbruk, men jeg tror startpunktet for denne tendensen er nå, sier forskningssjef i Sintef fiskeri & havbruk, Arne Fredheim til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no. Han nevner AQS som har kjøpt et gammelt offshore-fartøy og bygget det om for bruk i havbruksnæringen. Dette er etter hans mening noe vi vil se mer til.

- Havbruksnæringen får i større grad tilgang til en ny kompetansepool som vil tilføre næringen mye, mener han.

Utfordringen heter kostnad

Salmar offshore-anlegg, konsept

Et av problemene med å overføre teknologi fra offshore-sektoren til havbruksnæringen, er at offshore har vært en kostnadsdriver. Dette henger blant annet sammen med ekstreme krav til brannsikkerhet og dokumentasjon.

- Her må det en justering til ved overføring til havbruk. Samtidig har nye krav til mindre arbeidsfartøy, inkluder havbruksfartøy, gitt nye og større fartøy som gir mulighet for å ta i bruk utstyr og dekksutrustning vi er vant til fra offshore-fartøy. 

Tanken er tenkt

Daglig leder i Moren Marine, Terje Andreassen, sier til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no at tanken om  overføring av teknologi og utstyr fra offshore til havbruk, er tanker som er tenkt, men at det ennå ikke har skjedd mye.

- Etter det jeg har observert, er det vel bare et par fartøy fra offshore-sektoren som har blitt overført til havbruksrelaterte oppgaver, sier han.