Innsig av skreikampanjer over Europa

Spreke skreikampanjer skal gjøre europeerne mer interessert i denne særegne og smakfulle norske tradisjonsfisken. -Vi merker allerede økt interesse for skreien, forteller Terje Martinussen i Eksportutvalget for fisk (EFF). Han er EFF sin utsending i Tyskland.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fra januar til mars arbeider Eksportutvalget for fisk (EFF) sine utsendte medarbeidere i flere europeiske land på spreng for å reklamere for skreien. Flere ulike metoder benyttes: I Frankrike og Belgia samarbeider EFF med ledende kokkelaug hvor 250 restauranter setter av plass til skrei på menyen under skreisesongen. I Spania, der kunnskapen om torsk er lang og rotfestet, dekorerer de butikker med plakater og oppskriftshefter. Her pågår også fristende restaurantkampanjer med skrei på menyen, skriver EFF i en pressemelding. I Frankrike reklamerer EFF for skrei i alle butikkene til Auchhan-kjeden, en av verdens største matvarekjeder. I tillegg inviteres pressefolk fra Frankrike, Belgia og Tyskland til Lofoten og Vesterålen hvor de kan stifte nærmere bekjentskap med skreien. Med på turen følger også et tysk fjernsynsteam. Mens franskmenn og spanjoler jevnt over kjenner til skreien, har tyskere tradisjonelt ikke vært storspisere av denne norske delikatessen. Ifølge EFF sin utstending i Tyskland, Terje Martinussen, har likevel årets skreikampanje vært en suksess. Det viser de foreløpige resultatene etter butikkampanjen i delikatesseavdelingen til Berlins mest kjente hypermarked KaDeWe. -Det er tydelig at vi har lyktes med markedsføringen, sier han og legger til at parallelt med kampanjen har EFF vært bevisste på å informere om skreien. Martinussen tror den lunkne interessen for torsk hos tyskerne tidligere skyldes at torsken har fått et ufortjent dårlig rykte på grunn av lav torskebestand i nærområdet. -I kampanjen har vi lagt stor vekt på å informere om at det finnes mange torskestammer og at den norske skreien ikke er utrydningstruet. Den kan derfor spises med god samvittighet, understreker han. EFF legger også vekt på å fortelle ”historien om skreien” i sine kampanjer. -Vi forteller blant annet at skreien går i sirkel - fra Lofoten til Barentshavet og så tilbake til Lofoten. På den måten vekker vi interesse for fisken samtidig som vi bevarer myten om den, mener Martinussen. EFF har kjørt skreikampanjer i Europa i nesten 10 år. Tidligere har Skrei vært vinneren av det prestisjefylte kokkemesterskapet Bocuse d' Or i Lyon i Frankrike. Mesterkokken Paul Bocuse har flere ganger uttalt at Norsk Skrei er hans favoritt. Hvert år er det store forventninger til årets skreisesong. -Skreien er diamanten blant torskefiskene. Norge har de beste forutsetningene for å levere fersk fisk - og forbrukerne er villige til å betale mer når den er fersk, sier markedssjef Tove Sleipnes hos EFF. Hun forteller at hver skrei merkes spesielt og pakkes for hånd før den bringes til det europeiske markedet. Der tilberedes den ikke som ”mølje”, men har likefullt inspirert internasjonale kjøkkensjefer til å utvikle nye og smakfulle retter med rogn, tunge og kjake som tilbehør.