
Inspirerer til sjømatforbruk i julen
Gjennom en rørende TV-reklame vil Sjømatrådet i år inspirere nordmenn til å legge mer sjømat på juletallerkenen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fisk har vært en del av den norske julen i flere tusen år, men Sjømatrådet vil gi den en enda tydeligere plass på julemenyer. Her kan du se en varm og rørende julefilm som sendes på en rekke norske TV-kanaler de tre siste ukene før jul. Samtidig vil nordmenn finne inspirasjon til sjømatjul i magasiner og aviser, i digitale kanaler og naturligvis på websiden Godfisk.no: Her blir julen helhvit, med bakgrunnsstoff og en rekke spennende oppskrifter.
– Både kveite, torsk og sild er klassisk norsk julemat, som nok har havnet litt ned på handlelista i det som er blitt en kjøtt-tung tid. Det er tredje året vi kjører denne kampanjen, og vi merker at folk blir inspirert, sier markedskoordinator Mette Dalsbø Ottem i Norges sjømatråd.
Aller mest klassisk er nok likevel silda til jul, som pålegg eller snacks. Hjemmelaget sild er igjen blitt en svært populær førjulsaktivitet, og en spesiell gave å gi bort.
– I år arrangerer Norges sjømatråd sildeverksted i Oslo, Bergen, Tromsø og i Haugesund. Etter fjorårets arrangement landet over, som ble kjempesuksesser, forventer vi fulle kjøkken. Håndlaget er en megatrend i matveien, sier Mette Dalsbø Ottem, som selv går for en hvit jul.
– Kjøtt har sin naturlige plass også hos oss, akkurat som fisk. Det er dette vi ønsker å inspirere til: med fisk skaper man ikke bare variasjon i smaken, men man legger inn et lettere måltid. Fisk har en naturlig plass i den norske julen, sier hun.