Internasjonal aksept for seilingsleder

Norge har fått fullt gjennomslag for sitt forslag om etablering av seilingsleder utenfor territorialfarvannet på strekningen Vardø – Røst, melder Fiskeri- og kystdepartementet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette ble vedtatt av Sjøsikkerhetskomiteen i FNs sjøfartsorganisasjon IMO, som i år trådte sammen i Istanbul. Seilingsleder på strekningen Vardø-Røst innebærer at skipstrafikk som medfører forurensningsfare flyttes lenger ut fra kysten for å styrke sjøsikkerheten og sikre norske myndigheter bedre responstid ved fare for akutt forurensning. - Vedtaket i IMO markerer en milepæl i det norske sjøsikkerhets- og oljevernarbeidet, sier konstituert fiskeri- og kystminister Dag Terje Andersen. - Med den ventede økning i oljetransporten utenfor kysten i nord er det nødvendig å flytte trafikken lengre ut, samtidig som det innføres trafikkseparering. Sjøsikkerheten øker som følge av at det etableres en nordgående og en sørgående seilingsled, med en separasjonssone mellom dem. Ved at skipstrafikken flyttes lenger ut får vi bedre tid til å treffe nødvendige tiltak dersom et fartøy skulle komme i vanskeligheter, sier Dag Terje Andersen. På strekningen Vardø-Røst etableres det et sammenhengende routeing system som består av åtte trafikkseparasjonssystemer, med anbefalte ruter som forbinder dem. Systemet omfatter alle tankere og godsfartøyer over 5000 brutto tonn, i internasjonal fart. Systemet trer i kraft om seks måneder. Det er svært sjelden at IMO vedtar seilingsleder for så store sammenhengende områder som Vardø – Røst. Fiskeri- og kystdepartementets dialog med andre lands delegasjoner i forkant av vedtaket, spesielt Russland, har vært viktig for å få gjennomslag for forslaget.