
Irriterende mangel på åpenhet
Brugge: Sjefen for Marine Harvest Pieters, Jo Dekeyzer er irritert over konkurrentenes mangel på åpenhet om problemene i Chile.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no møter Jo Dekeyzer på hovedkontoret for videreforedlingsdivisjonen til Marine Harvest Europa i Brugge, Belgia. - Marine Harvest fortjener honnør for åpent og ærlig når vi forteller både markedet og ansatte hvilke problemer næringen sliter med i Chile. Vi ser at flere av våre konkurrenter har forsøkt å bagatellisere problemene, dermed har Marine Harvest måttet ta støyten, sier en engasjert Jo Dekeyzer. Han nevner blant andre Cermaq, Aqua Chile og flere andre chilenske aktører som eksempler på selskaper som etter hans mening har forsøkt å bagatellisere situasjonen.
- Problemene i Chile gjelder en hel næring, de gjelder ikke først og fremst de enkelte selskap. Derfor er det viktig at næringen står sammen for å løse fellesproblemene. Å gjøre utfordringene i Chile til et problem for Marine Harvest alene, er feil, fastslår Dekeyzer. Han mener at selskapet er fremstilt på en feilaktig måte i media der det er skapt et inntrykk av at det er Marine Harvest som sliter i Chile. Ikke hele næringen.
- Mer åpenhet og ærlighet hadde vært på sin plass, sier Jo Dekeyzer.