Italienske journalister i norsk sjømatskole

I februar arrangerte Eksportutvalget for fisk et kokkekurs i Milano for et 20-talls matjournalister. Den unge og fremadstormende kokken Simone Rugiati delte sine erfaringer fra en pressetur til Lofoten.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Simone Rugiati kan vel nærmest sies å være Italias svar på Jamie Oliver, som han for øvrig også skal samarbeide med i tiden framover, både i Italia og England. Simone er godt kjent for matinteresserte italienere gjennom deres versjon av Kokkekamp og egne tv-programmer på matkanalen Gambero Rosso, melder Eksportutvalget for fisk. Nyutdannet på pressetur til Røst På kurset stilte Simone nylig tilbakekommet fra en pressetur med EFF til Lofoten, der han var for å lage tv-program om tørrfisk for Gambero Rosso. Der deltok han i alle fasene i produksjonen fra fiske, via skjæring av torsketunge og til henging. - Før var tørrfisk bare et interessant produkt for meg, sier Simone, men det er blitt så mye mer etter at jeg har vært i Lofoten og sett den omtanke og pasjon som legges i produksjonen. Forskjellen på tørrfisk og klippfisk Kurset tok blant annet sikte på å lære journalistene forskjellen mellom tørrfisk – "stoccafisso" og saltfisk/klippfisk – "baccalà", siden både journalister og konsumenter ofte blander sammen disse produktene. Etter sin tur til Lofoten kunne Simone enkelt forklare forskjellene. Under selve demonstrasjonen av oppskriftene fokuserte Simone på de forskjellige egenskapene ved produktene og hvilke tilbehør som best framhever særegenhetene til hvert enkelt. Han har også utviklet en serie med nye oppskrifter for EFF, blant annet oppskrifter for barn, nye vrier på tradisjonelle oppskrifter og helseriktige retter. Produsentene som var med Simone til Norge var svært entusiastiske og alle ville gjerne tilbake for å lage flere program med Norsk Sjømat. På spørsmål om hva som var det beste han hadde smakt av norsk mat, svarte en av dem, Michelangelo Girardi kontant, og med en sjarmerende italiensk aksent: - Buknafaesk!