Japanerne gjør fisken beinfri
Unik ny japansk teknologi kan revolusjonere fiskekonsumet. Nichirei som er en av de største og viktigste aktørene i japansk fiskerinæring har utviklet en metode som gjør fiskebeina myke og uproblematisk å spise, melder Eksportutvalget for fisk.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Metoden ble vist frem for Eksportutvalget for fisk på et møte i Norge nylig. Nichirei har forsket på dette i omlag fire år. Undersøkelser i Japan viste at bein i fisken var den viktigste grunnen til at mange ikke spiste fisk. Til dette arbeidet har de brukt Norsk Sild og Norsk Makrell. -Dette er klart en anerkjennelse av den sterke posisjonen Norsk Sjømat har i Japan, sier fiskeriutsending Ola Brattvoll i Eksportutvalget for fisk (EFF). Helsegevinst Derfor har bedriften satset sterkt på å fjerne denne hindringen - og metoden for å gjøre fiskebeina myke, er nå tatt patent på. I hovedsak består den av høyt trykk og varme, sier avdelingsleder Kiyoshi Sugiyama, som understreker at dette er en prosess der fisken ikke tilsettes noen farlige eller kjemiske stoffer. I tillegg beholdes næringsinnholdet i fisken, slik at bl.a. det rike innholdet av kalsium og vitamin D er intakt. Denne helsegevinsten er spesielt viktig i et land der mange kvinner rammes av beinskjørhet, sier Sugiyama. Spiste fiskebein Daglig leder i Westcoast AS, Jan Remme, var med på møtet med Nichirei og smakte også på produktene. Han har bare lovord å si om metoden som gjorde at han kunne spise hele ryggbeinet på silda uten problemer. -Japanerne er et fiskespisende folk, og potensialet er stort. For Norge betyr det mye hvis markedet for sild utvides, mener han. Det helt store potensialet ser han for seg hvis denne teknologien overføres over landegrensene til flere land i det folkerike Asia - og også til de store sild- og makrellelskende landene Russland, Ukraina og Polen. Foretrekker norsk fisk Nichirei har brukt Norsk Sild og Norsk Makrell i arbeidet med å finne denne metoden, og de begrunner valget med at de japanske forbrukerne foretrekker fisk fra Norge. -Lanseringen av dette produktet betyr at vi kan utvikle et helt nytt marked for Norsk Sild i Japan, sier fiskeriutsending for EFF i Tokyo, Ola Brattvoll. Idag spises Norsk Sild i begrenset omfang, hovedsaklig i det nordlige Japan (Hokkaido). I fjor eksporterte vi beskjedne 6600 tonn sild til Japan. Sild i supermarkeder Nichirei ønsker imidlertid å lansere den nye norske silda i supermarkeder over hele Japan, til helt nye kundegrupper. I tillegg ønsker de å bruke opphav (Norge) som en viktig faktor i markedsføringen, i tett samarbeid med den norske industrien og Eksportutvalget for fisk. -Dette gir oss en unik mulighet til å nå ut til de nye kundene med informasjon om Norsk Sild, og dermed skape ytterligere preferanser for silda hos de japanske forbrukerne, mener Brattvoll. Økning også for makrell? For Norsk Makrell er situasjonen annerledes. Norsk Makrell dominerer det japanske markedet, og hadde i fjor en markedsandel på nærmere 50 prosent. Hver japaner spiste gjennomsnittlig 2,4 kilo makrell i fjor, og makrell regnes som en basisingrediens i det japanske kjøkken. Eksporten av makrell var i fjor på 150 000 tonn, men Brattvoll mener det er sannsynlig at også konsumet av makrell kan utvikles videre gjennom den nye teknologien.