Japanerne kjenner Norsk Laks
Tokyo: Halvparten av alle japanere vet at Norge produserer laks som de kjøper.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Tokyo: Halvparten av alle japanere vet at Norge produserer laks som de kjøper. Nær 50% av alle japanere svarer Norge når de blir spurt om hvor laks produseres. - Dette er tall vi er svært godt fornøyd med. Det viser at det arbeidet Eksportutvalget for fisk (EFF) har gjort her i Japan har vært svært vellykket, sier EFF-direktør Svein Berg. Da EFF i 1997 første gang gjorde en tilsvarende undersøkelse var det kun 15 % som svarte Norge. Siden den gang har kjennskapen tilnorsk laks steget jevnt og trutt, og markedsføringen fortsetter. - Vi har nettopp startet en større markedsføringskampanje som skal gå i 3 bolker av 14 dager denne våren. Da vil vi ha både TV-reklame, avisreklame og butikkprofilering. Bare på denne vårkampanjen vil vi bruke 30 millioner kroner, sier Berg. Reklamekampanjen har i tillegg fått sterk drahjelp av det norske statsbesøket med kongeparet i spissen, for øvrig tidendes største statsbesøksdelegasjon. Under kongeparets besøk har norske flagg vaiet fra omtrent hver eneste lyktestolpe i de sentrale deler av Tokyo. I tillegg er 3 km gatedistanse i de viktigste handlestrøkene vært merket med Norge-logoen til EFF. Med nyutsprungne blader på trærne og kirsebærtrærne i full blomst har det gitt mang en nordmann 17. mai-følelse.