Hans Petter Nes

Jorskjelv og fiskerimesse i Tokyo

Kun to dager etter at Japan ble rystet av et stort jordskjelv, er representantene for Norsk fiskerinæring i full sving med en av årets viktigste arenaer for å markedsføre norsk fisk, Japan Seafood Show, skriver Eksportutvalget for fisk.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hans Petter Næs, fiskeriutsending i Japan, opplevde det de fleste av oss ikke ønsker på mandag. I sin leilighet i 25. etasje i Tokyo opplevde han at det ristet i huset og i bildene som hang på veggen, og det opplevdes vanskelig å gå støtt over gulvet i svingingene. I 25. etasje kan det skremme de fleste. I Japan er jordskjelv en del av livet, så to dager etter skjelvet er Næs og hans kollega Junko Kubota aktivt i sving på Japans største fiskerimesse, Japan Seafood Show. Selvsagt er norsk sjømat til stede, med stor stand og aktiviteter gjennom de tre dagene messen varer. Over 25.000 besøkende er ventet til årets messe. – Dette er en utmerket arena til å aktivt selge norsk sjømats fortrinn overfor representanter for japansk handel og media. Japan er et svært viktig marked for norsk sjømat, spesielt for laks, ørret og makrell, men også for kongekrabbe, og lodde, når vi har den. Det er også et marked der næringen har investert gjennom mer enn 10 år, og Japan har alltid vært ansett som et strategisk viktig marked, sier Hans Petter Næs, og legger til: - Selv om vi både på laks, ørret og makrell har hatt utfordringer de seneste årene, er det ingen tvil om at Japan, både nå og på lang sikt vil være et viktig marked for norsk fiskeri- og havbruksnæring.