
Julekampanje i Sverige gir resultat
I september arrangerte EFF samling for 25 svenske matjournalister med fisk til jul som tema. Nå gir tiltaket resultat.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Med julemat, julegløgg, juleprat fikk vi opp julestemningen, slik at pressefolkene fant de gode, varme vinklingene både i tekst og bilder - selv om kalenderen bare viste september, rapporterer Lisbeth Bjørvig Hansen som er markedsansvarlige for Sverige i EFF. Seansen fant sted i et trivelig kjellerlokale i Gamla Stan, for anledningen julepyntet til trengsel, i den grad dette var praktisk mulig en sensommerdag hos Søta Bror. Formålet var å gi de svenske matjournalistene informasjon om at den norske sjømaten har en sentral plass i julefeiringen, orientere om norske juletradisjoner, demonstrere norske juleretter basert på sjømat, og – ikke minst – gi muligheter for fotoopptak til bruk i forbindelse med julerelaterte presseoppslag. Til å ta seg av alt det matfaglige, både smaksprøvene og fotomotivene, hadde EFF hentet inn kjøkkensjef Tor-Arne Rasmussen ved den norske ambassaden i Sverige. Han spilte på et stort register og disket opp med og presenterte mange forskjellige varianter med utgangspunkt i bl.a. laks, kongekrabbe og ishavsrøye. Nils Harald Moe, som til daglig er lektor i ernæring, helse og miljøfag i Tromsø, men som også er kjent for sin glødende interesse og sitt engasjement for norsk og særlig nordnorsk tradisjonsmat, kåserte om sjømatens naturlige, sentrale plass i de norske juletradisjonene, slik at de fremmøtte pressefolkene fikk satt sjømat-til-jul-konseptet inn i en historisk sammenheng. Faksimilen ovenfor er sakset fra det første resultat av septemberjulebordet, en tre helsiders reportasje i Icakuriren nylig, Sveriges største ukeblad med et opplag på ca. 200 000, melder Eksportutvalet for fisk.