Juridisk kommentar til høringsutkast
Torsdag 30. november sendte Fiskeridepartementet ut et nytt høringsnotat med forslag til forskrift om kontroll av eierstrukturen i oppdrettsnæringen. Høringsnotatet er en oppfølging av notatet som ble sendt ut for ett år siden og har høringsfrist til 12. januar 2001, kommenterer Norsk Fiskeoppdretts juridiske kompetanse, advokat Halfdan Mellbye.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er stadig de store eierkonsentrasjoner departementet vil til livs, og de foreslår nå to former for konkrete eierbegrensninger. Den første er en begrensning i adgangen til å ha kontroll med det samlede konsesjonsvolumet for matfisk og lakseoppdrett i landet. Her legges det opp til en ?trapp? der det først skal søkes om tillatelse når man kommer over 10 % av det samlede konsesjonsvolum. Dersom man får tillatelse må ny tillatelse innhentes dersom man får kontroll med over 15 %. Det settes endelig et øvre tak på 20 % av det samlede konsesjonsvolum for en eier. I tillegg settes det opp en regional begrensning som innebærer at ingen kan kontrollere mer enn 50 % av det samlede konsesjonsvolum innenfor en av fiskerimyndighetenes regioner. Dette er en praktisk vanskelig reguleringsordning som det vil kreve betydelig omtanke og ressurser å følge opp i og med at omgåelsesmulighetene vil være store. En slik regulering vil man således ikke tro at departementet innfører uten at det virkelig tyngende behov for det. Begrunnelsen som er angitt i høringsuttalelsen er at det er urettferdig at store selskaper skal få kontroll over så store deler av kysten som er nødvendig for å drive en lang rekke konsesjoner. Det er vanskelig å forstå denne bekymringen i og med at oppdretterne ikke har noen rett til arealene som går ut over retten til å drive oppdrett. Det er da vanskelig å akseptere at store eiere skaper et spesielt begrensningsbehov. Forskriften gir således inntrykk av å være en politisk markering på det mer symbolske plan. Oppdrettsnæringen er neppe tjent med det. Et juridisk tilleggspoeng som jeg også nevnte da saken var oppe i fjor er at dette forslaget har så direkte virkninger for de største oppdrettsselskapene at dette må oppfattes som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Disse selskapene har da fulle partsrettigheter etter denne loven. I stedet for å ta opp igjen dette forslaget burde for øvrig Fiskeridepartementet sette i gang en ordentlig revisjon av Oppdrettsloven der man også tar opp arealbruksspørsmålene.