Pure Salmon Campaign

Kadmium-fokus også fra USA

Den amerikanske aksjonistgruppen som kaller seg "Pure Salmon Campaign" sendte tirsdag et brev til fiskeriminister Helga Pedersen, angivelig for å få vite hvordan Norge kan hindre at internasjonale konsumenter ikke spiser forurenset oppdrettslaks.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ketil Falch

 

I brevet stilles det en rekke spørsmål i tilknytning til at et større parti med fiskefôr fra Ewos produsert i fjor vinter og vår inneholdt meget høye verdier av kadmium. Sinksulfat fra Kina som var tilsatt i en premiks, inneholdt mye kadmium, og det ble ikke oppdaget før fôret var på markedet. Ewos måtte destruere rundt 4.000 tonn fiskefôr, og en god del av dette fôret ble hentet tilbake fra kunder.

Denne kadmium-historien fra mars og april i fjor har den amerikanske aksjonistgruppen knyttet til de høye verdiene av kadmium som russiske veterinærmyndigheter nylig mener å ha funnet i norsk laks. I brevet fra kampanjeorganisasjonen blir det også hevdet at personer i offentlige norske organ som skal ivareta matsikkerhet, visste om kadmium-problemet, og at det nærmest ble kostet under teppet i fire måneder.

Den erfarne forskeren Claudette Bethune ved Nifes (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning) blir også tatt til inntekt for at norske myndigheter har opptrådt uansvarlig, etter at hun har uttrykt bekymring over kadmium-innhold i oppdrettsfisk. Nifes blir av "Pure Salmon Campaign" også framstilt som en slags bukk som passer havresekken, ved at organet både overvåker kvaliteten på norsk sjømat, og samtidig gir råd om matsikkerhet.

Organisasjonen skriver til den norske fiskeristatsråden at den ønsker mer opplysninger om omfanget av kadmium-saken fra i fjor vår. Blant annet vil aksjonistene vite om norske myndigheter har full oversikt over hvilke veier det forurensede fôret tok, og i hvilken grad det har vært brukt av ulike norske lakseoppdrettere.

Pure Salmon Campaign

Pure Salmon Campaign

Det er "Pure Salmon Campaign" som overfor amerikanske myndigheter har påklaget en annonse for oppdrettslaks i New York Times 27. november i fjor. Rett før jul kjørte så kampanjeorganisasjonen inn sin egen annonse i samme avis.