Kampanjemidler fra FHL uproblematisk
FHL har i samarbeid med Næringslivets Hovedorganisasjon gitt betydelige støttemidler til en ekstern kampanjeorganisasjon som Kysten inn i EU. Adm. direktør Geir Andreassen bekrefter at FHL også har vært initiativtaker til organisasjonen, sier han til Norsk Fiskeopdrett.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
FHL og NHO bidrar med inntil 1,8 millioner kroner i driftskapital. - Vi har følt at næringen har en utfordring knyttet til markedsadgang som er helt fundamental for vår videre utvikling. Men her til lands har vi i flere år diskutert hvorvidt vi skal kunne ha en diskusjon om Norges forhold til EU. Vi har altså diskutert hvordan man skal diskutere, uten at noen har turt å ta initiativ til en ordentlig diskusjon. Derfor så vi det som nødvendig å engasjere oss på en mye mer aktiv måte, sier Andreassen. FHL har som næringsorganisasjon vært engasjert for EU-medlemskap, men FHL-direktøren mener Kysten inn i EU er et organ som i mye større grad kan få i gang en aktiv og vidtfavnende diskusjon om EU-medlemskap langs kysten. Andreassen ser ingen problemer med at FHL har anvendt sine midler på denne måten. - Jeg synes allerede nå vi kan konstatere at vi i stor grad har lykkes med å skape interesse for temaet. Det er dratt i gang mange diskusjoner lokalt og regionalt som vi sannsynligvis ikke ville fått uten at Kysten inn i EU var en realitet. Kysten inn i EU er bygd opp som en nettverksorganisasjon hvor omtrent en tredjedel av de aktive støttespillerne har bakgrunn fra havbruksnæringen. Sekretariatsleder Geir Ove Ystmark har tatt skrittet rett over fra regionlederjobb i FHL Havbruk i Tromsø.