Kan eie maks 10% i Norge

Fiskeridepartementet foreslår i et høringsbrev at ingen skal kunne inneha mer enn 10 % av samlet konsesjonsvolum innenfor oppdrett av laks og ørret i Norge. I tillegg settes det en begrensning for hvor mye av det samlede konsesjonsvolumet én eier kan inneha innenfor en av fiskerimyndighetenes inndelte regioner. Denne grensen settes til 50 % av konsesjonsvolumet.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bakgrunnen for forslaget er havbruksnæringens stadig økende betydning for kystsamfunnene, noe som tilsier at myndighetene bør ha kontroll med endringer som medfører store eierkonstellasjoner. Videre ønsker Fiskeridepartementet å forhindre at eksklusive rettigheter til norskekysten samles hos et fåtall utøvere. Det vil, etter søknad til Fiskeridepartementet, være muligheter til å vokse utover grensen på 10 % dersom dette anses som samfunnsmessig og næringsmessig i tråd med havbrukspolitiske målsetninger. Ingen vil bli gitt tillatelse til å inneha mer enn 20 % av det samlede konsesjonsvolum. For at forslaget i høringsbrevet ikke skal fungere som et incitament for enkelte aktører til å forsere en prosess som vil kunne komme i strid med Fiskeridepartementets utkast, vil oppdrettsloven § 6, tredje ledd fra og med i dag bli praktisert i samsvar med forslaget om antallsbegrensning. Høringsfristen er satt til 12. januar 2001. Høringsbrevet Fiskeridepartementet fremmer i dette høringsbrevet forslag til forskrift om kontroll med eiermessige endringer innenfor oppdrettsnæringen. Forslaget innebærer tre endringer i forhold til dagens praksis når det gjelder saksbehandling og kontroll av eiermessige endringer i selskaper mv. som innehar tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret i medhold av lov av 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr mv. (oppdrettsloven). Det foreslås å sette en begrensning på hvor mye av det totalt tildelte konsesjonsvolumet for oppdrett av laks og ørret én enkelt eier direkte eller indirekte kan inneha majoritetsinteresser i, ved eierskap eller på annen måte. Det settes en begrensning både på nasjonalt nivå og på regionalt nivå. Videre foreslås det å videreutvikle meldingsplikten ved endringer i eierforholdet i selskap som innehar tillatelse til å drive matfiskoppdrett av laks og ørret. Ved endringer som innebærer at erververen blir innehaver av mer enn en halvdel av samtlige eierandeler, eller av mer enn en halvdel av stemmeberettige eierandeler, må ervervet godkjennes av Fiskeridirektoratet. For at forslaget i dette høringsbrevet ikke skal fungere som et incitament for enkelte aktører til å forsere en prosess som vil kunne komme i strid med Fiskeridepartementets utkast, vil oppdrettsloven § 6, tredje ledd under høringsperioden bli praktisert i samsvar med forslaget om antallbegrensning. Vedlagt (./.) følger utkast til forskrift om kontroll med eiermessige endringer i selskap mv. som innehar tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret, samt kommentarer til enkelte av bestemmelsene. Høringsfrist Frist for merknader til Fiskeridepartementets forslag settes til fredag 12. januar 2001. Med hilsen Kari Bjørbæk fung. ekspedisjonssjef Morten Kokkim rådgiver Høringsinstanser Arbeids- og administrasjonsdepartementet Finans- og tolldepartementet Justisdepartementet Kommunal- og regionaldepartementet Landbruksdepartementet Miljøverndepartementet Nærings- og handelsdepartementet Sametinget Fiskeridirektoratet Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond (SND) Fellesforbundet Fiskeri- og havbruksnæringens Landsforening Fiskefôr Produsentenes Forening Fiskerinæringens Landsforening Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon Kommunenes Sentralforbund Norske Fiskeoppdretteres Forening Norske Sjømatbedrifters Landsforening Finnmark Fylkeskommune Troms Fylkeskommune Nordland Fylkeskommune Nord-Trøndelag Fylkeskommune Sør-Trøndelag Fylkeskommune Møre og Romsdal Fylkeskommune Sogn og Fjordane Fylkeskommune Hordaland Fylkeskommune Rogaland Fylkeskommune Vest-Agder Fylkeskommune Merknader til utkast til forskrift Utkast til forskrift Fastsatt av Fiskeridepartementet ?????.. med hjemmel i lov av 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr mv. § 13 jf. § 4 , § 6 og § 10. Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1 Formål Formålet med denne forskriften er å sikre kontroll med eiermessige endringer i selskap mv. som innehar tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret, for å oppnå de nasjonale målsettingene for havbruksnæringen. § 2 Virkeområde Forskriften gjelder for tillatelser til oppdrett av matfisk av laks og ørret i sjøvann jf. lov av 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. (oppdrettsloven). Kapittel 2. Eiermessige endringer som krever godkjennelse m.v. § 3 Overføring av konsesjoner Tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret gis til en eller flere bestemte personer, selskaper, foreninger, stiftelser eller til staten, en kommune eller annen offentlig innretning. Ved endringer som innebærer at forhold som nevnt i første ledd endres, må det innhentes tillatelse fra Fiskeridirektoratet. Endringer som strider mot reglene for tildeling av tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret kan ikke godkjennes. § 4 Tillatelse til endring av eierstruktur Ved endring i eierstruktur i juridiske personer som har tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret etter oppdrettsloven, skal innehaver av tillatelsen sende melding med opplysninger om fordelingen av eierandelene etter endringen. Ved endringer som innebærer at erververen direkte oppnår mer enn halvparten av eierinteressene, eller tilsvarende kontroll, må det innhentes tillatelse fra Fiskeridirektoratet. Endringer som strider mot reglene for tildeling av tillatelse til oppdrett av matfisk av laks og ørret kan ikke godkjennes. § 5 Antallsregulering Det må innhentes tillatelse fra departementet dersom et erverv vil medføre at erververen får kontroll over mer enn 10 % av samlet konsesjonsvolum. Med kontroll menes direkte eller indirekte eierskap til mer enn halvparten av eierinteressene, eller at det på annen måte oppnås tilsvarende kontroll. Det må innhentes ny tillatelse dersom senere erverv medfører at erververen vil få kontroll med mer enn 15 % av samlet konsesjonsvolum. Det kan ikke gis tillatelse til erverv som innebærer at erververen vil kontrollere mer enn 20 % av samlet konsesjonsvolum. I vurderingen av om tillatelse skal gis skal det legges vekt på om ervervet bidrar til å oppnå nasjonale målsetninger for næringen, herunder å øke verdien av norsk fiskeeksport, økt verdiskaping og å utløse næringens potensiale som helhet. Videre om ervervet bidrar til å opprettholde næringen som en lønnsom og livskraftig kystnæring. Departementet kan sette de vilkår som i hvert enkelt tilfelle finnes påkrevd av hensyn til de formål som denne forskriften skal fremme. § 6 Regional eierbegrensning Ingen kan kontrollere mer enn 50 % av samlet konsesjonsvolum innenfor en av fiskerimyndighetenes inndelte regioner. Region Rogaland og region Skagerrakkysten regnes i denne sammenheng som én region. Kapittel 3. Dokumentasjon § 7 Følgende dokumentasjon skal gis ved endringer etter §§ 3 og 4: konsesjonsinnehaver fordeling av eierandel etter eierstrukturendringen driftsleders kvalifikasjoner innen akvakultur. Ved endringer etter § 5 skal det i tillegg gis følgende dokumentasjon: informasjon om erververen, herunder beskrivelsen av erververens virksomhet, antall ansatte, årsregnskap, årsberetning1 og firmaattest, begrunnelsen for og intensjonen med ervervet, herunder investeringsplaner, ervervets betydning for fremtidig virksomhet og sysselsetning, informasjon om det foretak det er ervervet eierandeler i, herunder beskrivelse av virksomheten, antall ansatte, årsregnskap, årsberetning og firmaattest. I tillegg kan det settes krav om innsendelse av annen dokumentasjon som anses nødvendige for å vurdere saken. Kapittel 4. Forskjellige bestemmelser § 8 Frist for innsendelse Dokumentasjon skal sendes innen 30 dager etter inngåelse av avtale om eiermessig endring eller overføring av konsesjon. Ved tvangssalg regnes fristen fra stadfestelsen av budet eller fra tidspunktet for inngåelse av salgsavtalen. Ved annen form for overdragelse regnes fristen fra ervervstidspunktet. I særlige tilfeller kan det gis utsettelse med innsendelse av dokumentasjon. Når ytterligere dokumentasjon er nødvendig, kan det settes frist for innsendelse av slik informasjon. § 9 Tvangsmulkt Ved overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskrift, kan det fastsettes tvangsmulkt jf. § 17 i lov om oppdrett av fisk, skalldyr m.v., jf. forskrift av 12. juli 1989 nr. 551 om tvangsmidler etter kapittel IV i lov om oppdrett av fisk, skalldyr m.v. § 10 Dispensasjon Det kan i særlig tilfelle gjøres unntak fra bestemmelsene i forskriften. § 11 Ikrafttredelse Denne forskrift trer i kraft straks.