kvitfiskfilet

Økende andel fersk fisk fra Aker

Aker Seafood solgte ifjor 25 prosent av hvitfisken som fersk. Andelen er økende, og målet er minst 30 prosent fersk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gustav-Erik Blaalid

Selv om Aker Seafood ikke nådde målet om 30 prosent andel av fersk av det totale salget, er andelen fersk stigende. - På noen av anleggene våre, er andelen fersk opp i nærmere 40 prosent, sier finansdirektør i Aker Seafood, Bent Skisaker til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no. Han legger til at de også gjør en rekke produktfremstøt på frossenmarkedet. - Blant annet selger vi stadig mer av vår høykvalitets frossenfilet laget av loins. Dette er et produkt som foretrekkes av mange kjøpere, sier Skisaker. Han mener bildet må nyanseres noe når det er snakk om differansen mellom frossen og fersk hvitfisk. Også enkelt frosne produkter er godt betalte.

Marginene øker Da Aker Seafood ble børsnotert i 2005,  oppnådde selskapet en gjennomsnittspris per kilo filet på 48,35 kroner. Målet var å øke gjennomsnittsprisen i 2006 til 51,35 kr/kg. Selskapet oppnådd ifjor hele 54 kr/kg. - Vi satte oss et mål om å nå 55 kroner kiloen i 2008. Dette målet nådde vi nesten ifjor, sier en fornøyd Bent Skisaker. Han tror det skal være mulig for konsernet å nå målet om 30 prosent fersksalg i år. - Etterspørselen etter fersk fisk er for tiden høy, legger han til. Prisen for fersk fisk ligger i gjennomsnitt 40 prosent over gjennomsnittsprisen for frossenfisk. Det er hovedforklaringen på at en høy andel fersk fisk er viktig for marginene i selskapet. Og de har aldri vært bedre enn ifjor. Fjerdekvartalet 2006 ble avsluttet som tidenes beste for Aker Seafood.