
Økning i eksporten av norsk kongekrabbe
Norsk kongekrabbe er valgt ut som råvare til 2007-utgaven av det uoffisielle verdensmesterskapet i kokkekunst, Bocuse d’Or. Dette har utvilsomt gitt kongekrabben et løft i det europeiske markedet, melder Eksportutvalget for fisk
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- Kongekrabbe fra Norge er et forholdsvis ukjent produkt for de fleste i Europa, så det er positivt å registrere at eksporten til disse markedene øker, sier Karin Olsen i Eksportutvalget for fisk. - Mye av årsaken til den gode utviklingen er at næringsaktørenes fokus på dette markedet er mye sterkere nå enn tidligere. Økning i eksporten Eksporten av norsk kongekrabbe endte på 670 tonn i 2006. Dette er en økning på 150 tonn sammenlignet med året før. Gjennomsnittsprisen kom på kr 125,67 per kilo, som er en nedgang på nesten kr 5 per kilo sammenlignet med 2005. Den totale verdien på eksporten av kongekrabbe ble på 84,5 millioner kroner i 2006. Eksportmarkedene for norsk kongekrabbe Japan er det største enkeltmarkedet for kongekrabbe og i 2006 har de kjøpt 274 tonn til en gjennomsnittspris på kr 113,50 per kilo. Dette tilsvarer en verdi på 31,1 millioner kroner. Det europeiske markedet kommer etter for fullt med en import av norsk kongekrabbe på 230 tonn. Dette tilsvarer en verdi på 34,3 millioner kroner. Klikk på linken for å se eksportutvikling av norsk kongekrabbe 2002 – 2006 (.pdf).