
Økt satsing på sjømat i Norge
Norsk sjømat eksporteres til 150 land og er middagsfavoritt hos svært mange nordmenn. En storsatsing på markedsføring i Norge i 2010 har gitt så gode resultater at det nå planlegges en rekordinvestering på 42 millioner i 2011.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- I 2010 har vi fokusert på enkel hverdagsmat med laks. Nå som vi øker markedsbudsjettet betraktelig vil vi kunne fremme flere av våre mange fantastiske råvarer som torsk, sei, sild og kveite, for å nevne noen, sier Marit Stagrum Ottem som er markedssjef for Norge i Eksportutvalget for fisk i en pressemelding.
Norsk sjømat ble i 2009 eksportert til en verdi av 44,9 milliarder kroner, men hjemmemarkedet er også svært viktig. Regner man konsumet i Norge om til eksportverdi kommer Norge på topp tre sammen med store eksportmarkeder som Russland og Frankrike. Det forsvarer en økning i markedsføringsbudsjettet fra 27,5 millioner til 42,4,millioner som er en økning på over femti prosent.
Salget av fersk laks i Norge var historisk høyt sommeren 2010 og nordmenn griller stadig mer norsk sjømat. Økningen kommer som følge av flere forhold som drar i samme retning. Utvikling av grilltilbudet, lakse-satsing fra sjømatbedrifter og dagligvarekjeder og økt satsing på markedsføring i regi av Eksportutvalget for fisk. I høst skal nordmenn prøve nye sjømatretter til hverdags. Så langt synes hverdagskampanjene å ha stor effekt. - For første gang på ti år har vi penger nok til å markedsføre sjømat gjennom tv-reklame. Det er naturlig at man får økt synlighet gjennom en slik satsing. Likevel er det gledelig å se den trafikk som annonseringen gir i digitale kanaler, sier Stagrum Ottem.
Eksportutvalget for fisk satser på digital reklame i nettaviser og ønsker økt trafikk til nettsiden Godfisk.no. På en enkelt dag har besøket økt fra rundt 1000 til 5000. Samtidig vokser stadig antallet venner på Godfisk-sidene på facebook. - Markedsføring i sosiale medier er nytt og krevende, men fantastisk gøy. Dialog med våre 18 400 fiskespisende facebook-venner om alt fra sjømat i matpakken til hvordan man lager verdens beste fiskesuppe er utrolig berikende, sier Stagrum Ottem.