Laurent Vichard

- Kundene føler de har blitt lurt

Frankrike: Innkjøpsorganisasjonen, Creno sitt salg av norsk laks har gått ned med 34 prosent siden den kritiske dokumentaren. - Det er vanskelig å viske vekk tvilen, når kundene føler de har blitt ført bak lyset i mange år, sier sjømatdirektør for organisasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Øyvind Sjøthun Røen

Idet tilbudet av norsk laks er i ferd med å bygge seg opp, er det knyttet stor spenning til hvordan eksportandelen til Frankrike vil utvikle seg. Etter at Fransk TV 2 viste en svært kritisk film om norsk oppdrettslaks har de franske forbrukerne tilsynelatende snudd ryggen sin til norsk laks.

Laurent Vichard sier det er vanskelig å overbevise de franske kundene igjen. Foto: Creno

Direktør for importsselskapet Creno, Laurent Vichard sier de opplever en klar nedgang i salget siden dokumentaren først ble vist.

- Ja, selvfølgelig. Våre volumer har gått ned med 34 prosent fra 216 tonn i perioden fra 7. november til 31. januar i 2014, sier Vichard til Norsk Fiskeoppdrett / Kyst.no.

Ifølge tall fra Norges sjømatråd, har eksporten av fersk laks til Frankrike gått ned med 18,7 prosent i januar, sammenliknet med i fjor. Sammenliknet med den totale eksporten av fersk laks, ser man en nedgang på 9,7 prosent i samme periode.

Les også: - De franske kundene er redde

Føler seg lurt

Creno er sammen med Pomona den største sentraliserte innkjøpsorganisasjonen for sjømat i Frankrike. De selger videre til sine 15 distributører og andre kunder. Distributørenes kunder er alt fra restauranter, catering og dagligvarebutikker.

Vichard sier at de franske forbrukerne føler seg ført bak lyset.

- De er fremdeles veldig skeptiske og tvilen er der fremdeles. For vår del er det vanskelig å viske vekk denne tvilen når kundene har inntrykket av de har blitt lurt i mange år.

Selv er han trygg på at norsk laks er et trygt produkt.

- Ja, men det er ikke min mening som betyr noe, sier han.

Les også- Ikke noe uvanlig trendskifte i Frankrike

- Ingen forutså effektene

For de franske eksportørene har etterspørselssvikten blitt svært merkbar. Provencia-gruppen, som er franchise til Carrefour-systemet har tidligere meldt om en nedgang på over 50 prosent enkelte steder. Vichard mener det er vanskelig å kjempe mot effektene av dokumentaren.

- Vi får god dokumentasjon, men samtidig har jeg inntrykket av at alle har blitt forbikjørt av hendelsen, og den negative bølgen som ingen forutså.

Han tror det negative fokuset på norsk laks skyldes industrialiseringen av produksjonen.

- Fisk er ansett som en naturressurs av kundene våre, og de ser på produksjonen hos de norske oppdretterne i dag som en industri med sikte på å tjene penger, sier Vichard.

Les også: - Mer alvorlig enn fremstilt