
– Laks står for 70 prosent av fiskesalget
- Fiskesalget har vært veldig bra i sommer, med en god vekst på ferskpakket fisk med hele 16 prosent. Av dette står laks for cirka 70 prosent, sier Harald Kristiansen Kommunikasjonssjef i Coop Norge.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- I forhold til fjoråret har vi hatt en vekst på ferskpakket fisk på rundt 3,6 prosent, fortsetter han.

- Vi har omsatt for cirka 30 millioner kroner av ferskpakket fisk. I tillegg selges det en stor andel varer lokalt som ikke er registrert i sentrale tall. Det at flere aktører satser mer på fersk ferdigpakket fisk, gjør at forbrukernes interesse for fisk øker, noe som vi merker godt ved at vi har en fin utvikling i salget utdyper Kristiansen til Kyst.no.
Les også: - Lakseprodukter med salgsøkning
Han forklarer at som andre ferskvarer forventer forbrukerne å finne kjøtt eller fisk i disken, uten å gå til betjent disk. Forbrukerne har også blitt mer vant til å ha fisk som en middagsingrediens mellom en til tre dager i uken.
Satser på sushi
- Vi har omsatt for cirka 7,5 millioner kroner hittil i år på sushi. Også her har vi en vekst, men på grunn av omlegging av lagerlegging så klarer vi dessverre ikke å ta ut sammenlignbare veksttall, forklarer han.
Coop satser nå på sine egne varemerker innen sushi.
- Vårt unike varemerke er Sakura Sushi. I samarbeid med leverandør har vi utviklet et sortiment som skal inneha gode råvarer. Da har vi tatt hensyn til at en forbruker skal oppleve Sakura Sushi som positivt med hensyn til pris, kvalitet og varianter, utdyper han.
Coop har nylig kjøpt opp ICA, hva vil det si for fiskesalget til kjeden? Vil dere øke fersk fisk tilbudet?
- ICA har også solgt fisk, og målet er å selge mer fisk etter at ICA butikkene blir Coop butikker, sier Kristiansen.
Les også: Sushisalget økte 220 prosent
Hvordan føler du kundene har respondert på mye negativt snakk om oppdrettslaks i media?
- Vi har opplevd noe negativt i forhold til lakselus, men det har vært minimale henvendelser til oss rundt oppdrettslaks. Det har vært mer etterspørsel på økologisk laks fra kunder.
Coop har en avtale med leverandør hvor frisk fisk er en forutsetning.
- Vi har blant annet utviklet spesifikasjoner på produktet i samarbeid med leverandør, avslutter Kristiansen.