Lakserød høstfarge i Frankrike

Denne uka starter Eksportutvalget for fisk en stor kampanje i Frankrike. Målet er å få franskmenn til å spise mer Norsk Laks, sier fiskeriutsending i Frankrike, Stål Heggelund.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Eksportutvalget for fisk har laget flere reklamefilmer for Norsk Laks som nå sendes på de to kommersielle TV-kanalene TF 1 og M6, i tillegg til kabel- og satelittkanaler. Kampanjeperioden varer til midten av november, og på de franske TV-skjermene går tre forskjellige reklamefilmer som viser at Norsk Laks er delikat, smakfull og passer for store og små i mange anledninger. Samtidig med TV-reklamene, er det store annonser i dame-, familie- og helsemagasiner fram til og med desember måned. Målgruppen for hele kampanjen er kvinner i alderen 25 til 50, og unge mennesker (30 - 40 år) som bor i byene. -Dette er en fin måte å bygge merkenavnet "Norsk Laks" på i Frankrike, mener Stål Heggelund, som er trygg på at kampanjen totalt bidrar til å øke etterspørselen etter Norsk Laks. Hittil i år har Norge eksportert 6000 tonn mer laks enn i samme periode i fjor, og dette tilsvarer ett måltid mer for hver franskmann. Oppvarmingen til denne storsatsingen i høst startet allerede i sommer. Da kjørte Eksportutvalget for fisk grillkampanje for Norsk Laks, og sendte ut eget materiell til franske supermarkeder. For første gang ble det også laget radio-reklamer, med henvisning til Eksportutvalgets franske hjemmesider på internett. Resultatet var en umiddelbar og sterk økning i tallet på besøk så lenge radioreklamen gikk. Antall besøkende på hjemmesidene har også stabilisert seg på et høyere nivå i ettertid.