Lerøy Seafood Group ASA

Lerøy Seafood Group ASA er en av kandidatene til å noteres på Oslo børs i nær fremtid. Selskapet skiller seg klart ut fra de allerede noterte selskapene i næringen, og bare av den grunn bør selskapet være et interessant investeringsobjekt for et fiskeriinteressert børsmarked.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Av Ola-Jan Hole Med over 100 års bransjeerfaring og pionervirksomhet på oppdrettssiden såvel som på markedssiden kan familien Lerøy trygt regne seg som nestorer i en næring i rivende utvikling. Så kan man spørre seg om den forestående børsnoteringen er et uttrykk for at selskapet vil henge med på denne utviklingen eller om der kan være andre motiver. Administrerende direktør Ole Eirik Lerøy er rask med å svare; - Vel det er to grunner til at vi går på børs. Det ene er for å skaffe kapital slik at Lerøy også i fremtiden kan utnytte det potensialet som er i fiskerinæringen, dessuten vil noteringen gjøre aksjen mer likvid og da også til et mer egnet betalingsmiddel. Her er det liten tvil om motivet bak børsnoteringen, dette er et selskap som vil være med på den videre utvikling av fiskerinæringen. Hva den etterhvert store handlekraften skal brukes til forblir fortsatt en hemmelighet, men Lerøy åpner for både små og store kjøp. Disse kjøpene vil bli foretatt på grunnlag av en løpende vurdering av markedet. I tillegg har selskapet allerede en intensjonsavtale igjennom Timar Seafood AS om overtagelse av Tiedemannsgruppens produksjonsselskaper innen oppdrett av seabass og seabream. Dette er fiskeslag som er i sterk fremvekst og utviklingen vil være svært spennende i tiden fremover. Selskapet har også den senere tiden kjøpt seg opp i Hydrotech-gruppen til ca 36%. I fjor kjøpte selskapet seg inn i både Bergen Fiskeindustri AS og Sigerfjord Aqua AS, med henholdsvis 20 og 35 prosent. Har så selskapet spesielle satsingsområder? Lerøy understreker at de også i fremtiden vil satse på områder hvor de allerede er godt etablerte. Dette gjelder særlig oppdrett av laks/ørret, pelagisk og hvitfisk, og da både på eiersiden og som markedsorganisasjon. Med konsesjonspriser krypene opp mot 50 millioner kan det bli interessant å se hvor stor Lerøy Seafood Group kan bli på produksjonssiden. Foruten de godt etablerte områdene har Lerøy stor tro på oppdrett av nye arter som torsk, kveite og ikke minst skjell. Han mener potensialet til vekst kan sammenlignes med lakseoppdrett, men at man har en lang vei å gå før oppdrett av disse artene kan bli like gullkantet som lakseoppdrett. Lerøy ser for seg tunge bølgedaler i tiden fremover, men uttrykker et klart ønske om å kunne være med på å bygge og utvikle også denne industrien. Laksepris Som vi har sett av verdiutviklingen på de to selskapene som allerede er notert på børs, har den vært svært avhengig av utviklingen i lakseprisen. Nå er dette rene oppdrettsselskaper og vil helt klart profittere på høye priser. Lerøy derimot er langt mer markedsorientert og driver i hovedsak trading virksomhet og videreforedling. Dette skulle tilsi at Lerøy Seafood foretrekker noe mer moderate laksepriser. På bakgrunn av dette virket Lerøy`s svar på spørsmål om hvilken laksepris som for dem er ideell, umiddelbart noe underlig. - For oss er det den til enhver tid beste prisen for norske oppdrettere som er den beste prisen for oss, kommer det kontant fra Lerøy og forklarer videre. - Prisen på laks skal kunne gi rom for at markedene og produktene til enhver tid utvikles, og at det i tillegg blir til overs en god fortjeneste for hele næringen. Når Lerøy i tillegg fremhever viktigheten av stabile priser fremfor høye gjennomsnittspriser, vitner dette om evne til langsiktig tenking. Det kan tolkes dithen at Lerøy mener at også norske oppdrettere på lang sikt er mer tjent med stabile priser enn store svingninger, selv om gjennomsnittsprisen i så tilfelle kanskje kan være noe høyere. Hvordan skal man så kunne skape stabile laksepriser i et marked hvor Norge bare er en av mange aktører? - Vel, man kan illustrere problemet med store svingninger i lakseprisene ved å se for seg en periode med spesielt høye priser. Dette vil kunne føre til at en hardt tilstrebet markedsandel nærmest forsvinner i løpet av natten. En god markedsposisjon er langt lettere å miste enn å bygge opp. Det er klart at norske oppdrettere vil profittere på den høye lakseprisen på kort sikt, hvorvidt en slik prispolitikk lønner seg på lengre sikt vil være mer tvilsom, sier Lerøy og vi skjønner at han nå er inne på et område som virkelig opptar ham. Vi tolker budskapet som at stabile priser skaper gode markedsrelasjoner og gode markedsrelasjoner skaper stabile priser, vi ser heller ikke bort fra at tradisjonelt produksjonsorienterte oppdrettere her har litt å lære av Lerøy Seafood Group ASA. Generelle trender - Norge er allerede verdens største netto fiskeeksportør og forskningsmiljøene ser for seg at verdiskapningen i næringen kan mangedobles. For at et slikt potensial skal kunne realiseres må det store investeringer til, og næringen må på mange områder tenke nytt. Næringen vil i økende grad bestå av store aktører som vil være langt mer bevisst på å se verdikjeden under ett og dermed sette markedet mer i fokus, fortsetter Lerøy og gir uttrykk for en stor tro på næringen men også bevissthet på at store endringer må finne sted dersom potensialet i næringen skal kunne hentes ut. Han fremhever særlig to forutsetninger for at dette skal skje; Økt kapitaltilgang og kompetanseheving i bransjen med flere profesjonelle aktører. Ole Eirik Lerøy ser på Oslo børs som et viktig virkemiddel, både for å skaffe næringen mer kapital og å trekke til seg dyktige folk til næringen. Lerøy ønsker velkommen både langsiktige industrielle og finansielle eiere, og kortsiktige finansielle eiere.