"Lofotburgeren" i skuddlinjen

Dyrevernorganisasjoner som kjemper mot hvalfangst har fått et nytt hat-objekt. Den såkalte "lofotburgeren" fra Karsten J Ellingsen AS i Skrova har fått behørig omtale i amerikanske medier. Slik produktutvikling blir mislikt av blant annet hamburgerspisende amerikanere.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lofotburgeren av hvalkjøtt har skapt virak i hamburgerland.
Foto: Kristian L. Skaar

Ketil Falch

Lofotburger av hvalkjøtt

Anti-hvalfangst-grupper som the Whale and Dolphin Conservation Society i Storbritannia har erklært at hvalburgere og andre tiltak for å finne nye måter å selge hvalkjøtt på, er et forsøk på å bringe nytt liv til en døende industri.

Hvalkjøttprodusent Ulf Ellingsen i Skrova ser på denne typen omtale som salgsfremmende, fordi den vekker nysgjerrighet. Firmaet har sammen med hamburgeren med hvalkjøtt også lansert en påleggsskinke av hval kalt "lofotskinke".

Også World Wildlife Fund International reagerer på at det lages såkalt fast food av hvalkjøtt. Det skjer både i Norge og Japan. En japansk fast food-kjede tilbyr nå hvalburgere.

Susan Lieberman fra WWF International sier til den amerikanske storavisen Washington Post at menneskeheten i havlfangstspørsmålet står ved en alarmerende korsvei. Hun hevder at nettopp mens mange hvalbestander har begynt å ta seg opp etter å ha vært utryddingstruet, har Japan og andre hvalfangstnasjoner kommet lenger enn noen gang i sine bestrebelser for å få slutt på det generelle hvalfangstforbudet vedtatt av den internasjonale hvalfangstkommisjonen IWC.