
Lofoten fiskekaker ble testvinner
Nettsiden BraMat har kåret de sunneste fiskekakene og Lofoten fikk terningkast seks hele fire ganger, melder Lofoten i en pressemelding.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
- I BraMats nye test av fiskekaker kom Lofoten fiskekaker og fiskeburgere svært godt ut og det er vi selvfølgelig veldig glade for. Mye fisk og lite salt ble fremhevet da de sunneste fiskekakene ble kåret, sier Markedssjef Camilla Beck Sætre i Lofotprodukter.
Nettsiden driftes av ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, og nettsiden er spesielt opptatt av et sunt kosthold og ernæring.
Trodde ikke at de skulle bli så populære
Lofoten Grov fiskeburger med 80 prosent fisk ble lansert i 2012, med hele biter av smaksrik ørret og kveite. Siden har flere varianter kommet til, og produktene er nå blant de viktigste for selskapet, noe som ikke var en selvfølge, melder de.
- Da vi lanserte 80 prosent burgeren i 2012, som i tillegg til å inneholde ekstra mye og hele biter av fisk, kun lages på naturlige ingredienser, tenkte vi at det ville bli et nisjeprodukt for de mest kvalitetsbevisste og minst prissensitive forbrukerne, forteller Salgssjef i Lofotprodukt, Øystein Rist.
- Vi forsto at vi hadde undervurdert markedet allerede to uker etter lansering. Da var varepartiet som skulle rekke for et halvt år revet vekk fra hyllene, fortsetter Rist.
Selv mener de at timingen skulle vise seg å være perfekt. Fokus på sunnhet, rene og naturlige ingredienser, samt høyt fiskeinnhold, har blitt stadig viktigere de siste årene, og trenden står nå sterkere enn noen gang. Derfor lanserte Lofotprodukt tidligere i år også 80 prosent fiskekaker.
- Det har vært utfordrende å kombinere så mye renskåren fiskefilet med den gode finmalte konsistensen som er riktig for klassiske fiskekaker, men vi har truffet godt på konsistensen. Dette er nok et produkt i vårt sortiment som vi er stolte av, sier Beck Sætre.
- Gode råvarer, høy fiskeandel og ikke minst; bare naturlige ingredienser gir den beste smaken, og dette er alltid sentralt når vi kommer med nye produkter, legger hun til.
Kårer folkets favoritt
I forbindelse med at nettsiden la ut resultatet fra sine egne tester av fiskekaker, kårer de nå også Folkets favoritt. Her kan den enkelte forbruker selv gå inn og stemme på sin smaksfavoritt.
- Vi håper selvsagt forbrukerne mener at smaksfavoritten kommer fra Lofoten. Enten det er en av de grove 80 prosent burgerne med torsk og hyse, ørret og kveite eller laks og vårløk - eller de finmalte og smaksrike 80 prosent fiskekakene, avslutter Beck Sætre.
Fakta om Lofotprodukt AS:
• Forretningsvirksomhet er videreforedling og salg av sjømat. • Merkevarer: Lofoten og Madam Bergen • Hovedkontor og fabrikk på Leknes i Vestvågøy kommune i Lofoten. • Har også produksjonsanlegg i Bergen, samt salgs- og markedskontor i Oslo. • Etablert i 1994 • 150 ansatte • Omsetning 2013: 312 millioner kroner • Ble av NHO kåret til «Årets mat- og drikkeprodusent» i 2013
