
Lofotseminaret: Oppfordrer næringen til å synliggjøre seg
- Når det kommer til rekruttering til havbruksnæringen, tenker jeg på opplysning, sier Jonas Langeteig fra Young fish.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Han påpeker at informerer en om muligheter, utvikler man lettere interesse for et tema noe som kan videreføres til: hvordan få flinke folk inn i næringen.
- Vi har mye å gå på når det kommer til rekruttering. Jeg har selv studert fem år på NHH hvor en ny bedrift presenterte seg hver skoledag i over fem år. I teorien kunne jeg blitt eksponert for over 1000 bedrifter på de årene. Det som er oppsiktsvekkende er at ingen av bedriftene som hadde presentasjoner i løpet av tiden jeg studerte var fra havbruksnæringen, sier han.
Langeteig forteller at alt handler om opplysning og at både enkeltbedrifter og næringen samlet har et ansvar for å fortelle om hva de driver med.
- Vi har en flink fiskeriminister som ønsker havbruksvekst og er synlig. For eksempel åpnet hun nylig Salmon Centre i Bodø, og det er flott med visningsanlegg rundt i distriktene der næringen er, men flertallet bor i byene og på Østlandet. Der er det behov for slike for å nå ut til mest mulig folk og skape interesse, sier han.
Videre drar han frem Herman Friele som eksempel på hvordan en kan opplyse og markedsføre på en effektiv måte.