Manglende markedsadgang hindrer nyskapning

- Dårlig markedsadgang for norsk sjømat gjør det vanskelig å ha nok trøkk i arbeidet med å utvikle nye sjømatnæringer. ? Derfor må politikerne intensivere arbeidet med å få bedret markedsadgang, og det haster. Dette var FHL direktør Trond Davidsens klare budskap i møte med næringskomiteen sist uke.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det var under et møte med næringskomiteen sammen med det nyetablerte Norsk Skjellforum at næringskomiteen fikk en innføring i norsk sjømatnærings hovedproblem for tida. ? Komiteens medlemmer var veldig lydhør, og vi fikk et klart inntrykk av at de forsto hva slags dilemma vi er oppe i, sier Davidsen. Næringskomiteen fikk selv smake norsk sjømat i form av blåskjell og østers blant annet, og fikk en innføring i hvilke utfordringer og muligheter skjellnæringa står overfor. ? Sett fra organisasjonens side, representerer skjellnæringa mange og spennende utfordringer, men slik det er i dag så har vi så store oppgaver som følge av manglende markedsadgang at det går på næringsorganisasjonens mulighet til å ha fokus på å utvikle ei ny næring i Norge. I tillegg er det naturligvis også slik at den svært vanskelige situasjonen i næringa nå medfører at det ikke blir det trykket vi skulle ønske i utvikling av nye næringer fra aktørene i havbruksnæringa. ? Vi opplevde at næringskomiteen tok disse signalene veldig alvorlig, og selv om en del av medlemmene vel var kjent med næringas manglende markedsadgang, opplevde jeg at de hadde gått av denne repetisjonsøvelsen. ? Vi forventer et engasjement fra næringskomiteen videre i denne saken, sier Davidsen.