EFF logo

Markedsbudsjettet øker

Markedsbudsjett for laks og ørret øker med nærmere 26 prosent eller 21 millioner til 100 millioner i 2008. Økningen forklares med en sterk vekst i eksportinntektene de siste årene og en forventning om et godt år for bransjen i 2008, melder Eksportutvalget for fisk.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med en gradvis årlig vekst i norsk lakseeksport, er det viktig at bransjen også er i stand til å øke markedsinnsatsen. Den er viktig for å styrke Norsk Laks sin posisjon blant stadig mer krevende konsumenter som hele tiden får flere matprodukter å velge mellom. I 2008 vil bransjeinvesteringene fordele seg på 14 markeder, der markedsaktivitetene vil omhandle alt fra større reklamekampanjer til PR, butikkaktiviteter, beredskapsarbeid, generering av markedskunnskap og seminarer, for å nevne noe. De fleste markedene har fått styrket sine markedsbudsjett, men Spania har fått den desidert største økningen. Det gjør at vi får på plass et medietrykk som skal gi et løft i konsumet i et av våre mest lovende markeder, skriver Eksportutvalget for fisk. Det blir også satt av penger til arbeid i nye markeder som ikke har egne budsjetter. Denne budsjettposten på 5 millioner kroner skal investeres sammen med eksportører som er aktive i markedene, og EFF oppfordrer bransjen til å ta kontakt for å diskutere mulighetene.