Mr. Lee

Mr. Lee tar laksen til Korea

Tromsø: For 50 år siden sto Mr. Lee (Chul Ho Lee), daglig leder i Interpublic å ba Norge om hjelp etter koreakrigen. I dag vil han tilby hjelp i gjengjeld i form av å markedsføre Norsk laks i Korea og Asia forøvrig.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Elisabeth Nodland I Korea konsumeres det hvert år mer fisk enn man i  Norge noen sinne har klart og produsere på et år. Det er et enormt sug i markedet etter fiskeprodukter, og Korea er avhengig av å importere sine fiskeprodukter for å dekke markedet. Mr. Lee oppfordrer Norge til å satse mer på Asia, og han påpeker at det er der flesteparten av befolkningen bor, og at det er den verdensdelen hvor det konsumeres mest sjømat.

- Norge må bli flinkere til å utnytte hele fisken, og ikke kaste biproduktene og la dem gå til spille, understreker han. Jeg har et mål, og det er å få norske produsenter til å forstå verdien av biprodukter, legger han til. Mr. Lee samarbeider med LUR-prosjektet til FHF, og Mr. Lee understreker at de har begynt å forstå hvordan man får merverdi av lite utnyttede ressurser. Dette vil jeg jobbe mye med i tiden som kommer, sier Lee, og håper å kunne bringe Korea og Norge tettere sammen i et slikt samarbeid.