
Møre Maritime AS med ny båt: - Vi har stor tro på dette designet
I dag formiddag kunne Møre Maritim AS melde at de har en helt ny type brønnbåt under produksjon. Selskapet har nå stor tro på det nye designet og håper det kan bli flere av dets slag.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Møre Maritime AS gjorde det i dag klart at de har inngått en større design-kontrakt for utvikling og leveranse av en ny og fremtidsrettet brønnbåt med rederiet Frøy Sjøtransport AS. Med det nye designet har de lagt stor vekt på miljøvennlige løsninger og utforming. Skrogutformingen er ny og optimalisert for høy fart.
- Alle fremtidige krav er ivaretatt med dette designet. Vi kan få plassert inn større propeller og større fat, noe som vil resultere i drivstofføkonomi, uttaler daglig leder i Møre Maritime AS, Stein Knudtzon Waagbø.
Ny båt betyr også nytt design. Møre Maritime AS har lagt vekt på å lage et lett gjenkjennelig fartøy med fremtidsrettede skipsdesign
- Vi prøver å få laget et design som ser veldig stilrent og annerledes ut. Det skal ha en klar identitet og renhet ved seg.
Saken fortsetter under bildet

Kan komme flere båter
I første omgang er det bare én båt som har blitt satt i produksjon, men Stein K. Waagbø legger ikke skjul på at det kan komme flere båter med tiden.
- Det er ingen hemmelighet at rederen har opsjon på å kjøpe flere båter nå. Men hvor vidt den blir effektuert vet ikke vi enda. Men vi håper og tror at det blir flere av denne typen eller liknende fartøy fremover. Kanskje større eller litt mindre, men de vil være basert på det samme prinsippet og samme skroglinje, uttaler Waagbø til kyst.no.
Fartøyet vil ha en kapasitet på vel 3.000 m3, fordelt på to boksformede lasterom for skyveskott-bruk. Møre Maritime har tro på at båten treffer markedets behov på størrelse.
- Vi har veldig stor tro på denne størrelsen. Det ser ut som om det er størrelsen på ca 3000 kubikk som har utkrystallisert seg i markedet. Vi håper at dette slår til og at vi får flere kontrakter av samme type mot samme reder, eller mot andre, sier Waagbø.
Ønsket å bygge i Norge
Rederiet, Frøy Sjøtransport AS hadde i utgangspunktet et ønske om å bygge båten i Norge, men etter nærmere undersøkelse ble prosessen flyttet til Tyrkia. Til gjengjeld vil derimot båten være rikt utstyrt med utstyr fra norske leverandører.
- Reder har vel helst ønsket at det skal bygges i Norge, og det har blitt jobbet intenst for å få det til, men dessverre ble prisdifferansen for stor. Men desto viktigere var det at når det først ble bygget i utlandet at det fra reder sin side var ønske om å ha spesielle utstyrsleverandører i sitt nærområde. I etterkant ble det valgt en stor utstyrspakke fra norske utstyrsleverandører, uttaler Waagbø.
Båten vil stå klar sommeren 2014 og Lerøy Seafood er de første som tar denne typen i bruk.