NIVA tester behandlingsteknologi for ballastvann
Norsk institutt for vannforskning (NIVA) vil om kort tid ha klart ett av verdens første sentre for testing av behandlingsteknologi for ballastvann.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
For å bekjempe spredningen av fremmede arter med skip har IMO (International Maritime Organisation) nylig utarbeidet kriterier for behandling av ballastvann. I løpet av kommende år skal alle skip ha installert egnet utstyr for behandling av ballastvannet i henhold til spesifiserte utslippsgrenser, skriver NIVA
Krav fra IMO
All teknologi som skal benyttes om bord på skip skal sertifiseres. Før sertifisering kan gis skal det gjennomføres en grundig utprøving i henhold til spesifikasjoner fra IMO. Slik testing kan foregå i et landbasert anlegg, men i stor skala. Det kreves at anlegget har tilstrekkelig tankkapasitet, og at vannmengder på minimum 200 m3/time kan behandles. Det stilles også spesielle krav til vannkvalitet og til sammensetningen av organismer i vannet som skal testes. For å tilfredsstille kravene til antall arter i de ulike størrelsesgruppene og kravet til diversitet, kreves utstyr for dyrking av alger og zooplankton i stor skala, samt systemer for høsting av naturlige organismer fra overflatevann. Det kreves også omfattende dokumentasjon på økotoksikologi og risikovurderinger.
Hvem kan utføre slike tester i verden i dag?
Grunnet omfattende krav til kompetanse, rutiner og infrastruktur er det pr i dag få aktører som kan utføre denne testen. NIVA kjenner kun til én aktør i USA (US Coast Guard) som planlegger å utføre tester for utvalgte aktører i framtiden. Ifølge NIVA selv, er instituttet kanskje den eneste aktør på markedet som kan tilby denne tjenesten til alle interesserte.
NIVA har utarbeidet en egen prosedyre med egne laboratorie- og dyrkingsystemer for å utføre denne krevende testen. Med utgangspunkt i eksisterende forsøksanlegg ved Marin Forskningstasjon Solbergstrand, bygger NIVA for tiden et nytt internasjonalt senter for testing av behandlingsteknologi for ballastvann. Det bygges nye tanker etter spesifikasjoner i IMO-Guidelines med en total kapasitet på 1200 m3. Ved senteret vil det være mulig å gjennomføre innledende tester i liten skala, samt fullskala testing etter faste prosedyrer for endelig sertifisering. Senteret skal stå ferdig i løpet av sommeren 2006.