Japan 1 Fiskemarkedet Tsukiji i Tokyo

Norsk laks gjør suksess på fiskemarkedet i Japan

Tokyo: Årlig håndterer det enorme Tsukiji-markedet i Tokyo en million tonn sjømat. Norsk laks er svært populært, og Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no fikk sammen med fiskeri- og kystminister, Lisbeth Berg-Hansen, være med å se på hvordan norsk sjømat håndteres i Japan.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Elisabeth Nodland

Allerede ved fire tiden om morgen er det full aktivitet på det store fiskemarkedet Tsukiji i Tokyo.

Japan 2012 Tsukiji Tokyo

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen var med for å se på fiskemarkedet og for å se hvordan norsk sjømat håndteres i Japan.

- Fra fisken tas opp av havet på Skjervøy i Nord-Troms tar det 36 timer å få Aurora-laksen hit til Japan, forklarte produktutviklingssjef Fredrik Hald i Lerøy. Han holdt opp selskapets Aurora-pakke for ministeren og forklarte om selskapets siste Japan-suksess: En vakuumpakket filet med tydelig nordlys-logo og et norgeskart med en stor ring rundt havet utenfor Troms, som har slått svært godt an blant kresne japanske sushikokker.

Laks har blitt en enorm suksess i Japan, og den er i dag en nødvendighet når man skal ha sushi.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Produktutviklingssjef Fredrik Hald fra Lerøy, fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen, administrerende direktør Hiroyuki Taguchi i Dai-Ichi Suisan, kvalitetssjef Sakarmoto san og fiskeriutsending Henrik Andersen.

 

- Det er svært gledelig å se at norsk laks har fått sånn stor plass i det japanske markedet, sier Berg-Hansen til Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no. Likevel var det som fascinerte henne mest, tunfiskauksjonen som foregikk i et forrykende tempo hvor kun lisensierte kjøpere fikk delta.

Japan 2012 tunfisk auksjon i Tsukiji-markedet i Tokyo