Kåre Valebrokk

– Næringen må lære å legge seg flat

Aqkva-konferansen: Kåre Valebrokk er klokkeklar på hva han mener er oppdrettsbransjens kjerneproblem: – Mangelfull håndtering av kritske saker har ført til at næringen har laget alt for mye problemer for seg selv.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Henrik Wiedswang Horjen

– Denne bransjen har et så forferdelig dårlig omdømme, og man må få orden på dette. Eksempelvis rømming ødelegger så mye for anseelsen og tar vekk fokus fra hva man opprinnelig driver med, var noe av budskapet den tidligere redaktøren Kåre Valebrokk rettet mot de 300 tilhørerne på Aqkva-konferansen på Stord.

Artikkelen fortsetter under bildet..

Kåre Valebrokk

SVAK HÅNDTERING: – Er det aksjonærene som hyler hvis man stopper rømmingen? Tidligere TV2- og DN-redaktør Kåre Valebrokk mener næringen har seg selv å takke for sitt dårlige omdømme.

Rømningstall provoserer

Under den åpne debatten på Aqkva-konferansen på Stord haglet det med kritikk mot bransjen, spesielt i forbindelse med de høye rømningstallene. Fjorårets rømningstall på 370 000 individer er det høyeste siden kriseåret 2006, og ordstyrer Valebrokk bokstavelig talt slaktet næringen for at man ikke har klart å holde rømningstallene på et lavere nivå.

Les også: Fremdeles for høye rømningstall

– Er det aksjonærene som hyler hvis man stopper rømmingen? Det kan da ikke være umulig å få bukt med dette problemet. Hvorfor lar dere dette skje, kommenterte Valebrokk sarkastisk.

Den tidligere TV2 og Dagens Næringsliv-redaktøren peker på at man ikke har evnet å håndtere saken på best mulig måte.

– Bruk fornuften

– Det ville ikke vært verre enn å legge seg flat, uttaler Valebrokk.

Statssekretær i Kyst- og fiskeridepartementet, Kristine Gramstad, er enig i at næringen har en jobb å gjøre for å skape et bedre rykte for seg selv. Hun oppfordrer oppdrettere til å bruke fornuften til å i større grad bruke fornuften.

– Næringen har alt å tjene på å vise seg bedre å gjøre enda mer for å skape godt omdømme. Her er det helt opp til næringen om de vil lykkes, og i stor grad handler det om å bruke fornuften.

Gramstad er ikke uenig i at uhell kan oppstå, men mener at håndtering av uhellene er det næringen dømmes etter.

– En ting er hva man sier, en annen ting er hva man gjør. Eksempelet fra Hordaland der selskapet umiddelbart rykket ut og ba om assistanse etter en større rømming. De viste handling, og det fremheves positivt, sier statssekretæren.