
Ønsker innspill til ny laksepris
Fish Pool gikk i forrige uke ut og annonserte de ville ta over FHL/NSLs arbeidet med å publisere ukentlige laksepriser. – Vi har fått mye positiv respons på initiativet om å fortsette med spotpris-rapporteringen. Nå ønsker vi tilbakemeldinger på hvordan prisrapporteringen skal bli best mulig for næringen, sier adm dir Søren Martens i Fish Pool.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Pål Mugaas Jensen FHL/NSL-prisen har eksistert i ca 15 år, og FHL har besluttet at de ønsker å slutte med den. Begrunnelsen er at innmeldt salgsvolum har blitt så lavt i forhold totalvolumet at de ikke lenger finner det faglig forsvarlig publisere tallene. Fish Pool baserer sin Fish Pool indeks delvis på denne prisen, og trenger derfor en erstatning. Og de ønsker altså å ta ansvar selv med å generere den. - Vi har fått tilbakemeldinger om at vi oppleves som nøytrale og har tillit både fra kjøpere og selgere i markedet. Dette gjør at alle uansett tilhørighet kan rapportere priser til oss. En laksebørs har som oppgave å gi korrekt prisinformasjon, og har derved ikke dilemmaet som en bransjeorganisasjon kan ha i forhold til konkurranselovgivning. Fish Pool har også lisens fra Finansdepartementet og er overvåket av Kredittilsynet. Det sikrer korrekt og veldokumentert behandling. Laksenæringen er nå så stor, og det er så stor fokus på prisrapportering at det krever et trygt system, sier Søren Martens. Han mener at når man først skal lage en ny pris, er tiden inne for å tenke nytt når det gjelder hvordan prisen genereres og hva som skal være grunnlaget for den. - Derfor håper jeg folk vil engasjere seg og komme med innspill til oss på hva prisen skal inneholde og hvordan den skal rapporteres. Men de har allerede fått en del innspill fra aktørene. - Vi har fått flere innspill om hvordan prisrapporten skal kunne forbedres. Målet er å rapportere korrekt spotmarkedspris for den enkelte uke. Her ønsker vi tilbakemelding, spesielt på følgende tre spørsmål: 1. Skal prisen rapporteres FCA Oslo eller FCA pakkeri? - I gamle dager gikk mer eller mindre all fisk ut via Oslo. Da var FCA Oslo et greit sted å beregne prisen fra. Nå går mye av fisken ut av landet også andre steder. For eksempel går mye av fisken til Russland ut fra Nord-Norge. Dermed er ikke prisforskjellen så stor lengre mellom det oppdrettere i nord får, og det oppdrettere i sør får. Og alle avtaler som inngås skjer jo FCA pakkeri. Rapporteres prisen derfra blir den mindre skjønnsmessig enn den er i dag, hvor man må anslå en merkostnad for å få den å bli FCA Oslo, forklare han. 2. Hvem skal rapportere priser? Bør det være et kriterium at en viss andel ikke skal være egen fisk. Det vil si: Skal kun laks kjøpt i det frie markedet skal rapporteres? - I FHL/NSL-prisen var alle aktører med. Men mange er kritiske til at de selskapene som er integrerte og der salgsavdelingen i selskapet kjøper egen fisk for eksport, er med. Marine Harvest er et slikt eksempel. For er det da en ekte markedspris vi snakker om? Det er noen som mener det kun er de som kjøper fra frie oppdrettere, som sloss for hver krone, som bør være med i prisfastsettelsen, mens andre mener det er viktig å få store volumer og at dermed alle må være med. 3. Skal prognoseprisen beholdes eller skal kun forrige ukes priser rapporteres? - Prognosen i FHL/NSL-rapporten ble jo lagt ned fordi den var så svekket på dokumentasjonssiden. Det viser seg jo at om alt går greit i produksjonsplanleggingen blir den historiske prisen svært lik prognoseprisen. Men ofte skjer det justeringer i løpet av uken, som gjør at det blir avvik. Så har en slik pris noen verdi? Noen synes den ikke har det, mens andre igjen ønsker å ha den, sier Martens. Han understreker imidlertid at i utgangspunktet vil det meste bli som før, og at de ikke vil forandrer for forandringens skyld. - Vi forandrer ikke på noe som det ikke er klokt å forandre på, så det meste blir nok likt. Men vi trenger råd og tilbakemelding, og oppfordrer aktørene til å gi en tilbakemelding til oss i Fish Pool. 3. mars lanserer Fish Pool den nye prisen. Innen den tid må altså styret i selskapet ha fått de innspill næringen har å komme med.