
Nytt fiskeprodukt lansert etter 10 års forsking og utvikling
Fjell & Fjord Mat AS på Røn i Valdres har lansert såkalt fløyelsfisk av ørret og laks. Fisken er fermentert gjennom en såkalt biotricametode, som bygger på naturens egen biologiske prosess. Produktene er ment for resturanter og andre spisesteder.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fløyelsfisk er på sett og vis et nytt norsk gourmetprodukt. Foreløpig har Valdres-bedriften lansert fløyelsfisk av ørret og laks, men også et produkt med makrell er under utvikling. Fløyelsfisk kan for øvrig lages av alle typer fisk; rød, hvit, fet og mager fisk. Produktet er allerede prøvd ut på sild med godt resultat.
Kjennes myk Produktnavnet spiller på at fisken vil kjennes myk som fløyel når den inntas. Fiskesmaken er beholdt, ifølge produsenten, som hevder at det fyldige produktet vil føles som om det smelter på tungen.
- Fløyelsfisk leveres ferdig, og er enkel og raskt å servere, sier Oddvar Kolltveit, daglig leder i SeaSilk AS, som nå har lansert produktet.
Lang holdbarhet Kolltveit forklarer at fisken først tilsettes ei hemmelig sukkerblanding som får fisken til å renses. Melkesyrebakterier begynner å vokse og tar kontroll over fisken. Det finnes mellom 10 og 30 millioner slike bakterier i hvert gram fisk. Det gjør fisken sunn, og gir lang holdbarhetstid og god matsikkerhet.
Fisken lagres på stålrist på kjøl i fire dager. Like før fisken vakuumeres tilsettes litt salt. Dette gjøres for å forsterke smaken, men har ingenting med behandlingsmetoden å gjøre. Etter to uker er produktet klart for servering. I prosessen er det ingen bruk av kunstige stoffer eller kjemikalier. Fjell & Fjord Mat hevder at teknikken er helt ny og banebrytende, og at den gir produktet helt spesielle egenskaper. Fløyelsfisk vil komme i en mildere og variant, og én med noe kraftigere smak.
Lang utvikling I familiebedriften Fjell & Fjord Mat har eierne forsket på og utviklet produktet de siste 10-12 årene, og det er også investert om lag 10 millioner kroner i utvikling og utstyr for å sette prosjektet ut i livet. Biotricametodikken som firmaet har utviklet, er nå patentert over store deler av verden.
- Dette er et fiskeprodukt som jeg tror vil falle i smak hos kjøkkensjefer landet rundt. Restaurantene får muligheten til å tilby noe annerledes, sier Kolltveit til nettstedet Horeca. Den utdannede kokken er ikke det minste i tvil om at fløyelsfisken vil bli tatt imot med åpne ganer.
SeaSilk har fått salgsrettighetene for det nye fiskeproduktet. De starter med lansering i Norge, men Kolltveit tror at fløyelsfisk kan bli et spennende fiskeprodukt for hele kloden. De ser blant annet muligheter i forbindelse med sushi i Japan.