På jakt etter havets skattekiste

Mandag var ukrainske sjørøvere på besøk i en barnehage i Tromsø for å lete etter havets skattkiste sammen med barna, skriver Eksportutvalget for fisk.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Toktet var et ledd i en TV-serie for Ukrainsk TV, og den forventede reklameeffekten for Norsk Sjømat og Norge av tv-omtalen tilsvarer rundt 100 millioner kroner, omregnet i tilsvarende annonseverdi. Plutselig dukker et mystisk sjørøverpar opp i Ekrehagen Barnehage i Tromsø. Sammen med sjørøverungene finner de en skattkiste full av havets skatter – norsk sjømat – og sammen lager de et heidundrende sjørøvermåltid som alle liker veldig godt. For alle som har fiskefilet i terninger, grønnsaker, aluminiumsfolie og bål eller grill i nærheten kan jo spise og hygge seg sammen, selv om de ikke kan snakke sammen! Slik starter de fem programmene i denne serien for Novy Channel i Ukraina, ledet av Dmytro og Natasiya, som er umåtelig populære ungdomsprogramledere og kultfigurer i sitt hjemland. Rammen er at de har veddet om at Dmytro ikke klarer å bare spise sjømat i en uke, og at han blir nødt til å dra til Norge – sjømatens hjemland – for å ha en sjanse til å vinne veddemålet. I de fem programmene får ukrainerne ikke bare oppleve hvordan vi i Norge introduserer barn til fisk, men også hvilket øl som passer til sild, som ukrainerne spiser dobbelt så mye av som vi nordmenn. De skal få lage fiskekaker, lære om tørrfiskproduksjon, om fiske og oppdrett, om at sjømat er viktig for toppidrettsutøvere, om fisk i gourmetsammenheng m. m. m. Serien skal sendes om morgenen i helgene i Ukraina, som er prime time på de kanter, og er ventet å få rundt 3 millioner seere.