Pressekok i Lofoten
Under VM i Skreifiske i Svolvær i Lofoten denne helgen kokte det av utenlandske journalister, kokker, fiskere fra inn- og utland og forhåpentligvis Skrei.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med Skreien kommer nemlig pressen, melder Eksportutvalget for fisk. Eksportutvalget for fisk (EFF) står bak presseturene som gjør at journalister fra Frankrike, Portugal, Tyskland og Italia kommer til Norge for å lære mer om fisk. Presseturer er en god måte å øke kunnskapen om Norsk Sjømat på, og det beste er å ta journalistene hit og la dem oppleve det selv. På denne tiden av året handler det mest om Skrei og Lofoten. En pressedelegasjon fra Portugal får med seg både Skreimesterskapet og VM i Skreifiske i Svolvær i helgen. Torsdag startet også innspillingen av en ny episode i TV-serien New Scandinavian Cooking ? en serie som Nett-TV og Eksportutvalget for fisk samarbeider om. Denne gangen er det fokus på steinbit, breiflabb og Skrei og opptakene foregår i Lofoten. En del av denne episoden skal handle om VM i skreifiske. Hvert år kommer fiskeentusiaster fra inn- og utland til Svolvær for å delta i en av Europas største fiskekonkurranser. Andreas Viestad skal selv delta i verdensmesterskapet. -Dette er en unik arena for å fortelle historier om Norsk Sjømat til et bredt publikum, og dessuten vise Norsk Sjømat som råvare i moderne retter, sier markedskonsulent Karin Olsen i Eksportutvalget for fisk. I tillegg til utenlandske journalister og innspilling av TV-serien New Scandinavian Cooking i Svolvær skal et utvalg av Norges fremste kokker kreere den mest spennende og originale Skreiretten Norge noensinne har sett. Det er Skreimesterskap i Lofoten denne helgen og finalen finner sted lørdag 27. mars. Sju kokker skal kjempe om å bli årets Skreimester. I 2003 arrangerte EFF pressereiser fra blant annet Tyskland, Spania, Frankrike, Italia og Belgia til Lofoten. Over 40 journalister besøkte stedet i fjor og hvis vi regner ut den såkalte klippverdien ? altså hva artiklene og TV-innslagene ville ha kostet hvis vi skulle ha laget tilsvarende annonser ? er det snakk om mye penger. Artiklene i Tyskland er verdt 1,7 millioner kroner, mens den tilsvarende verdien på Skreistoffet som er presentert i Belgia og Luxemburg er på nesten to millioner kroner. ? I tillegg kommer den verdien som ikke kan regnes om i kroner og ører - at interessen for Norsk Sjømat øker og at vi får økt interesse både hos distributører, restauranter og konsumenter, sier EFF sin fiskeriutsending i Frankrike, Stål Heggelund.