Rå muskelkraft fra Bergen

Hordvikneset, Bergen: Utflagging av norske merkevarer til tross: Noe er fast her i livet. Som for eksempel at den tradisjonsrike produksjonen av store skipsmaskiner i Bergen fortsatt skjer i Bergen og ikke i et lavkostland.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Bergen Diesel ble i 1986 kjøpt opp av Ulstein-konsernet. Vel et tiår etter, i 1999, ble Ulstein-konsernet kjøpt opp av britiske Vickers. Senere samme år ble Vickers kjøpt opp av britiske Rolls-Royce. Knappe fire år er gått siden det siste oppkjøpet. Eierskiftene har likevel ikke forandret det faktum at motormerket som på 1980-tallet het Bergen Diesel nå heter Engines Bergen. At motorproduksjonen skjer på Hordvikneset, knappe to mil nord for Bergen sentrum er også som før. Men omtrent der stopper likheten mellom før og nå. I mellom ligger det en tidsalder i teknologisk innovasjon. Solide saker Jarle Borge er områdesjef for fiskebåtkundene. Han kan fortelle at Bergen Engines Rolls-Royce de siste årene har trappet kraftig opp satsingen på fiskeflåten. - På 1990-tallet var vi nesten fraværende i fiskeflåten. Da gikk det stort sett i offshore. Men de siste årene har vi hatt et betydelig større fokus mot fiskeflåten, og bestemt oss for at dette er et satsingsområde der vi skal ha enda større fokus i fremtiden, forteller han. Kunder som vil ha motor levert fra Bergen Engine må bestemme seg i god tid, for det er seks til ni måneders leveringstid. Avhengig av om det er mye spesialtilpasninger. Borge forteller at de ikke bedriver serieproduksjon i det hele tatt. Kun ordreproduksjon. - Spesialtilpasninger består normalt i størrelsen på svinghjulet, svinghjulsdemping og slike ting. Men da må vi ha en rekke opplysninger om tilleggsutstyret kunden ellers vil ha, forklarer Jarle Borge. Pakkeløsning Rolls-Royce Marine er en av de aller største utstyrsleverandørene til de maritime næringer. Etter oppkjøpene av Ulstein er konsernet blitt det man kaller en totalleverandør. Alt fra tegninger og beregninger til utstyr kan kjøpes fra en et av selskapene under merket Rolls Royce. - Vi stiller ikke som betingelse at våre kunder skal kjøpe komplette utstyrspakker fra oss, men kundene vil ha en fordel ved å kjøpe design og utstyr i en pakke. Ønsker de motoren fra oss og annet utstyr fra andre produsenter, tar vi selvsagt hensyn til det og tilpasser utstyret til hverandre så godt det lar seg gjøre, sier Jarle Borge. Men han legger ikke skjul på at det har sine sterke sider å være nettopp en totalleverandør. - Vi kan fremskaffe en bredere kompetanse som kommer våre kunder til del. Og dette har noe med størrelsen å gjøre. Gjennom konsernet har vi tilgang på mer kompetanse og denne benytter vi oss av. Fordelene av dette er det kundene som har, forklarer han. Viktig å bli i Norge Ved Rolls-Royce Engine Bergen jobber det for tiden 530 personer i motorfabrikken. I Norge er det 2.100 Rolls-Royce ansatte innenfor maritim virksomhet. Nærmeste nabo til motorfabrikken er Rolls-Royce sitt støperi med 160 ansatte. Rundt 50% av produksjonen ved støperiet går til andre virksomheter innefor konsernet, mens resten blir solgt til andre kunder. - Ved støperiet er det motorblokker som er hovedproduktet. Disse kommer inn til motorfabrikken som ligger bare et lite steinkast unna. Noen tusen maskindeler senere, kommer det ferdige produktet ut i andre enden. Klar til bruk, forteller Borge. Han antyder at det ikke er noen selvfølge at den typen industriproduksjon som drives ved Bergen Engine fortsatt skal skje i Norge. - Det som imidlertid berger denne typen arbeidsplasser i Norge, er at produksjonen er svært kunnskapsintensiv. Målt etter internasjonale standarder er kunnskap billig i Norge, forklarer han. Det er en av de viktigste grunnen til at slik produksjon blir værende i Norge. Jarle Borge mener det er synd at deler av maritim industri flagger ut, noe som etter hans mening svekker den maritime klyngen i Norge. Tunge investeringer Da Bergen Diesel i sin tid flyttet fra Solheimsviken og Bergen Mekaniske Verksted og ut til de hypermoderne fabrikklokalene på Hordvikneset i 1968, var det norgeshistoriens til da største industriflytting. Over 1.000 arbeidsplasser ble flyttet ut fra Bergen sentrum. I dag er tallet på arbeidsplasser redusert en del, men fortsatt er virksomheten en av de største industriarbeidsplassene i Bergen. - En god del er gjort med bygningene siden 1968. Maskinparken er under kontinuerlig modernisering. Det siste virkelig store løftet var vår nyeste Waldrich Siegen-maskin. En investering som alene kostet 35 millioner kroner for knappe fire år siden, forteller Jarle Borge, og viser oss rundt i lokalene. Fra før har de en Waldrich Siegen-maskin til, men den kom på plass så tidlig som i 1991. Da denne maskinen ble intstallert, reduserte man arbeidstiden på maskineringen av motorblokkene med hele 70%. For de som ikke har sett en dreiebenk som tar hele motorblokka i kjeften og starter de ulike frese-, bore- og dreiefunksjonene i programmert rekkefølge, har noe til gode. Et imponerende syn, og imponerende dimensjoner. Godt organisert Hele produksjonslokalet er delt inn i celler. Hver celle har sin stasjon. Der finnes det en oversikt over alle som jobber i cellene. Hvem som er celleleder, om det har vært uhell eller ulykker ved denne cellen, når tid, og hva som skjedde. I henhold til ISO-sertifisering og helse, miljø og sikkerhetskrav blir alle produksjonsavvik loggført og dokumenterte. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Renhold av produksjonslokalene er et kapittel for seg. Det er så rent og ryddig at man fristes til å tro at lokalene til enhver tid er klargjort for storfint besøk. Men slik er det ikke. Kravene til renhold og ryddighet er rett og slett så strenge.