
– Rygger ut av flere marked
Konsernleder Henning Beltestad sier de utenlandske markedene etterspør stadig mer laks og annen fisk. - Det blir ikke samme mulighet for vekst i årene som kommer, hvis ikke rammevilkårene bedres og utvides, sier han.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Lerøy Seafood Group hadde torsdag sin børspresentasjon for andre kvartal på 10-års jubileumsmarkeringen til Hordaland på Børs, på Radisson Bryggen Hotell i Bergen.
Fra talerstolen utdyper Henning Beltestad sin bekymring for videreutvikling av utenlandske marked.
Les også: Rekordomsetning, men svakere resultat for Lerøy
- Per i dag vokser ikke markedene så mye som ønsket, på grunn av MTB begrensingene Norge har, sier han.
Beltestad påpeker at Lerøy har måttet trekke seg ut fra flere marked på grunn av for lav produksjonsvekst.
- Vi rygger ut av markeder som er brukt 10-15 år å bygge opp. Det er ikke bra, sier han.
Japan er et av landene som taper volumer da etterspørselen i EU er høy og prioriteres av selskapet. Salg til Japan har en nedgang på 31 prosent.

- Markedene etterspør mer laks og fisk, men det er ikke samme mulighet for vekst i årene som kommer, hvis ikke rammevilkårene bedres og utvides, sier han.
Direktøren ønsker mer arealtilgang fremover, for å utvide veksten.
- Vi trenger mer fremtidsrettet klokskap som kan underbygge økt verdiskapning i Norge, fortsetter han i presentasjonen.
Les også: Krevende lusesituasjon for Lerøy Midt
Han sier årsaken til fallende salg i disse markedene er lav tilbudsvekst. Stadig mer etterspørsel fra USA og EU kan ikke oppholdes, når MTB-utvidingene ikke stemmer overens med etterspørselen.
Canada, Brasil og Kina er marked han peker på drar ned volumet. Videre ser han store muligheter for vekst i USA, som økte 11 prosent i andre kvartal.
Kalddusj
Beltestad sier 2015 har vært et beintøft år.
- Kalddusjen vi fikk med eksportstopp til Russland og Kina grunnet politiske årsaker, har gjort vi må lete etter nye markeder. Russland sin import av norske sjømatvarer var en galopperende hest, som plutselig stoppet opp.
Videre viser han til at Kina har en nedgang på 19 prosent, og Canada som har en nedgang på 28 prosent.
- Vi ser at EU markedet har vokst betraktelig. Laks har et enormt potensiale for utvidet vekst, men rammevilkårene må endres. 75 prosent av laksen som produseres i Norge går til EU, kontaterer han.
Han påpeker også at Chile er et svært usikkert konkurransemarked fremover.
- I det chilenske markedet underestimerte vi i forrige kvartal med 70 - 80 000 tonn. Markedet har hatt en tre prosent økning, sier Beltestad.
Lederen sier Lerøy forventer en prismessig nedgang på lakseprisen til høsten, slik som foregående år.
Kolbjørn Giskødegård har tidligere uttalt til Kyst.no - Jeg tror prisen vil holde seg høy frem til tiden rundt Aqua Nor messen i Trondheim. Deretter er vårt hovedscenario en sesongmessig korrigering av lakseprisen i takt med økt slakting, med andre ord et helt normalt sesongmønster, sier Giskødegård.
Les også: Kan ikke utelukke nytt prisras
På børspresentasjonen sier Giskødegård at eksportutviklingen til USA er svært prisavhengig.
- Dersom den norske kronen blir sterkere og dollaren svakere, kan det bli lavere eksport til landet. Men om det vil skje, vil han ikke spekulere i.
- Lerøy driver salg i over 70 land.
- Børsverdien til selskapet pr 01.06: er 13,8 milliarder.