Sabba omstilling
Bergen: Aldri har vel en båtmotor hatt bedre rykte og sterkere posisjon langs kysten enn Sabben. Men tiden løp forbi arbeidshesten.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Av Gustav-Erik Blaalid Selv ikke en vandel så god som den beste var godt nok. Moderne tider innhentet semidieselen - kystfolkets svar på fjordhesten. Sabben har tikket og gått der andre har stått. Derav navnet: en sabba motor! Industrihistorie Ledelsen ved Sabb Motor AS er i ferd med å legge siste hånd på verket i en storstilt omstillingsprosess. Samtidig med at produksjonen av egne motorer opphører, tar en splitter ny produksjonslinje form i hallene på Laksevåg i Bergen. Sabb Motor har inngått en ny avtale med den britiske motorprodusenten Lister. Slike avtaler er ikke noe nytt for Sabb, som tidlig på 1970-tallet innledet lignende samarbeid med Ford. Senere ble det inngått avtale med italienske Iveco, forøvrig en avtale som gjelder fremdeles. - Vår nye forretningside er å samarbeide med andre motorprodusenter. I en større markedssammenheng blir Sabb Motor en liten aktør som merker konkurransen godt fra de store, forteller salgsleder Atle David Monsen. Han og kollega Hans Solstad tror det er mest fornuftig av Sabb Motor å finne en plattform i et marked som i stadig større grad preges av de store leverandørene, fremfor å forsøke å finne opp hjulet på nytt. Satser på oppdrett Sabb var en ener i fiskeflåten, men i takt med stadige endringer i markedet har bedriften søkt nye markeder. Framdriftsmotorer og vribare propellanlegg har blitt solgt til oppdrettsnæringen siden de første oppdrettsbåtene ble produsert i Norge. Hans Solstad forteller at det var under Aqua Nor i 1997 at Sabb ekspanderte ytterligere i oppdrettsnæringen. Der kom bedriften i kontakt med produsenter av fôrflåter som hadde behov for aggregater, og det var noe Sabb kunne levere. - Resultatet er at det finnes et Sabb- aggregat om bord i de fleste fôrflåter som er levert fra norske produsenter, forteller Solstad. Aggregatene er ikke produsert av Sabb, men av Iveco. Spesialtilpasninger, nye vrier på kontrollpaneler, osv er gjort av Sabb, understreker han. Faktum er at aggregatene er blitt en suksess for bedriften, som har fått sansen for oppdrettsnæringen. - I likhet med andre som selger varer og tjenester til oppdrettsnæringen, har vi det siste året merket de vanskelige tidene, medgir Solstad. Men han legger til at det ikke har vært verre enn at salget har gått jevnt og trutt. Permitteringer har det ikke vært snakk om ved bedriften. - Nå er det motorer til arbeidsbåter i oppdrettsnæringen vi satser på, sier han. Livbåter I løpet av 75 års bedriftshistorie har Sabb Motorfabrikk produsert rundt 70.000 motorer. I tillegg kommer ca. 5.000 motorer som er produsert av samarbeidspartnere, men modifisert og solgt av Sabb. Livbåtprodusentene har vært trofaste kunder hos Sabb. Å hente opp motorer fra havsens bunn, bare for å spyle den, fylle på litt fersk olje og starte den noen timer senere ? ja, det skaper et rykte. Det er slikt som vinner gjenhør hos livbåtprodusenter. - Joda, Sabb har et godt rykte. Vi nyter stor tillit, derfor er vi også en attraktiv samarbeidspartner for de som vil inn på det norske markedet, mener Atle Monsen. Og nettopp denne tilliten er det Sabb Motor får mye igjen for når de oppnår gunstige avtaler med ledende motorprodusenter, som mer enn gjerne markedsfører Sabb-navnet over store deler av verden. For produktene heter nemlig Sabb-Lister og Sabb-Iveco. Det sier ikke så lite om posisjonen til den lille motorfabrikken i Bergen, som er blitt størst i verden på leveranser av motorer til livbåter. Den mest brukte er Lister-motoren i Alfa-serien. Verdensomspennende Samarbeidet med internasjonale størrelser har bidratt sterkt til å ta med Sabb-navnet ut i verden. Iveco er verdens nest største motorprodusent med et volum på 400.000 motorer i året i størrelsen 2?26 liter. Selskapet har serviceavdelinger og forhandlernettverk over hele kloden. Når Sabb leverer aggregater til norskproduserte fôrflåter som skal til Chile, er det Ivecos serviceapparat i Chile som håndterer servicearbeidet. Samme oppskrift følges i en rekke land. Lister er en atskillig mindre produsent, med «bare» 50.000 motorer i året. Likevel blir det en gigant mot Sabbs 1000 motorer i året da Sabb var på toppen. Samarbeidet mellom disse aktørene gjør at Sabb i realiteten har tilgang til et nettverk av betydelige dimensjoner. Flere produkter Nettverket betyr en hel del for Sabb Motor, som har mer å by på enn motorer til fremdrift og aggregat. Hydrauliske kraner og sidepropeller er noen av produktene. Nødstrømsaggregater har også blitt et stadig viktigere produktområde. Sabb Motor har med andre ord gått fra å være en tradisjonell industribedrift til å bli en moderne kombinasjon av produksjons- og handelsbedrift. - Det begynner å bli noen tiår siden industrien erkjente at hver enkelt bedrift ikke kan være selvberget på alle områder. Før laget man til og med verktøyet selv, forteller Atle Monsen, og er fornøyd med at Sabb Motor har vært innovativ nok til å klare overgangen.