
Sjømatrådet omorgansierer
I dag presenterer Sjømatrådet en ny organisasjon, som ifølge dem selv er skapt for en mer effektiv drift og tilpasset Sjømatrådets nye strategi for de neste fem årene.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Styret i Norges sjømatråd har vedtatt ny strategi for de neste fem årene. I denne strategien prioriterer Sjømatrådet særlig fire retninger som sentrale for arbeidet de kommende år:
- For det første skal Sjømatrådet jobbe enda tettere og mer integrert med sjømatnæringen, slik at næringen kan bruke organisasjonens kunnskap og kompetanse for å skape konkurransefortrinn i de internasjonale markedene så vel som her hjemme.
- For det andre skal Sjømatrådet jobbe enda mer i direkte samarbeidsprosjekter med aktørene i næringen.
- Sjømatrådet skal jobbe videre med utviklingen av nye og eksisterende marked.
- Den fjerde retningen i strategien er å prioritere omdømme- og beredskapsarbeidet for norsk sjømat over hele verden.
Ny organisasjon og ledergruppe
Den nye strategien er bakgrunnen for at Sjømatrådet i dag presenterer en ny organisasjon med en ny ledergruppe. – Mens vi jobbet med Sjømatrådets nye strategi ble det tydelig for oss at det er behov for viktige endringer i måten vi jobber på og hvordan organisasjonen er skrudd sammen. Det samme har kommet fram i evalueringen av Sjømatrådet og i høringsnotatet om markedsavgiften, og ikke minst i direkte samtaler vi har hatt med aktører i sjømatnæringen, sier administrerende direktør Terje E. Martinussen i en pressemelding. Sjømatrådet har i sin nye organisasjon kuttet et sjikt av mellomledere og gitt de to fiskeriutsendingene Christian Bue Nordahl og Merete Kristiansen et regionalt ansvar og tatt disse to inn i ledelsen. Asbjørn W. Rørtveit går inn som ny direktør for markedsinnsikt, mens Geir Bakkevoll overtar som ny kommunikasjonsdirektør. Sjømatrådets nye ledergruppe består av: •Administrerende direktør, Terje E. Martinussen •Direktør for markedsføring, Børge Grønbech •Direktør for region 1, Merete Kristiansen •Direktør for region 2, Christian Bue Nordahl •HR-direktør, Rigmor Abel •Økonomidirektør, Steinar Øvergaard •Direktør for markedsinnsikt, Asbjørn Warvik Rørtveit •Kommunikasjonsdirektør, Geir Bakkevoll – Sjømatrådet vil ha en operativ ledelse som er tett på arbeidet som skjer hjemme og ute i markedet, sier Martinussen. - Gjennom ny strategi og endring av arbeidsmetoder skal sjømatnæringen oppleve at Sjømatrådet er enda mer kundeorientert, resultatorientert og verdikjedeorientert, og sterkt opptatt av å skape merverdi for den norske sjømatnæringen, heter det i pressemeldingen.