Skal fiske med teiner og garn
Arve Guttelvik, 7178 Stokkøy overtok nylig sitt nybygg M/S «Storstein» fra Selfa Arctic Trondheim AS.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten skal drives i helårsdrift med passive redskap, med hovedvekt på teinefiske etter taskekrabbe, samt vanlig kystfiske med garn. Fartøyet erstatter en 35? sjark rederen kjøpte brukt i 2000. Rederen benyttet seg av Selfas innbytteordning ved salg av fartøyet. Fartøyet er bygget ihht Sjøfartsdirektoratets regler av 15/10-1991 for merkeregisterte fiskefartøy på 6?15 meter. Leveransen bekrefter trenden med at de fleste investeringer i kystfiskefartøy nå skjer fra Trøndelag og sørover. Taskekrabbe Denne Selfa Kystsjark 40? har et arrangement som vil lette arbeidet om bord og muliggjøre høyere kvalitet på krabbene som leveres til fabrikk. Dette gjøres ved at: ? Teinene løftes inn automatisk. ? Teinene kan settes automatisk. ? Krabben kan oppbevares levende om bord i mange dager. Sikrere manøvrering i trange farvann oppnåes ved at det er montert en hydraulisk sidepropell i baugen. Utviklingsarbeidet på nybåten har skjedd i samarbeid mellom Møreforsking, Fiskarlaget Midt-Norge, Rapp Hydema Syd, båtbyggeri og rederen. Møreforsking har gitt grunndata for taskekrabbens anatomi som er basis for de systemene som er utviklet om bord. Rapp Hydema Syd AS har utviklet en helt ny teinehaler som automatisk haler inn teiner. Fiskarlaget Midt-Norge har koordinert arbeidet, som en aktiv deltaker i generell utvikling av dette fisket. Båtbyggeren har utviklet systemene som gjør det mulig å holde taskekrabbene om bord levende i flere døgn. Arbeidsdekket På arbeidsdekket er montert Rapp Hydema HMH-07 700 kilo spesial teinehaler. Akter er det montert en Rapp Hydema garngreier/teinehaler på Smådal-arm. I bom er det montert en bomvinsj på 500 kilo. På dekk er det montert utblødningskar, samt skyllekar som skal sikre topp kvalitet på fangsten. Alt dette er produsert av Lothe Båtservice, Brandsfjord. Maskin Akter er det montert en Nogva Deere motor på 6,8 liter som yter 175 hk v/2.400 o/min. Motoren er montert på gummidempere for å få så lavt støynivå som mulig. Geartype er Nogva HC-gir. Vripropellanlegg er også fra Nogva. To dynamoer på 65 Amp lager strøm om bord. Motorpanelet er elektronisk, og viser også eksostemperatur og overvåker hele installasjonen.