Sølvtrans holdt etterlengtet dåpsseremoni

Fredag tiende oktober kunne rederiet endelig invitere til dåpsseremoni for Ronja Polaris på Skansekaia i Ålesund.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Da Sølvtrans i oktober 2013 tok leveranse av Ronja Polaris gikk brønnbåten umiddelbart i operasjon. Siden da har det vært hektisk for fartøyet som hittil har håndtert minst 60 000 tonn fisk. Ronja Polaris var på lokale trakter i forbindelse med et planlagt garantiopphold og administrerende direktør Roger Halsebakk benyttet seg av muligheten til å døpe brønnbåten, skriver Sølvtrans i en pressemelding.

- På grunn av stramt marked fikk vi aldri tid til å døpe Ronja Polaris da vi tok leveranse av henne i fjor høst. Derfor er det etterlengtet og med stor glede og stolthet at vi holder denne seremonien, forteller han.

Det tok ett år fra sjøsetting til dåp. Foto: Sølvtrans

Gudmor Anja Halsebakk, datter av Roger Halsebakk, svingte flasken mot skutesida og ønsket all lykke til båt og mannskap. Etter en kort seremoni var det lagt opp til omvisning om bord.

Ronja Polaris er det første skipet i Sølvtrans sin nye klasse av store og topp-moderne brønnbåter. Mens Ronja Polaris har kommet godt i gang med kjøring på norskekysten, har søsterskipet Ronja Huon blitt bygd for å drive med AGD-behandling og transport av fisk i Australia. Ronja Huon ble døpt for fire uker siden og setter snart kursen mot Australia og Tasmania.

Halsebakk legger ikke skjul på at det kommer flere Sølvtrans-båter.

- Vi er svært fornøgde med å innta nye markeder, men behovet i Norge er stort og vi kommer derfor til å fokusere på det norske markedet i tiden fremover. Ronja Polaris har svart til våre forventninger, da den har vist seg å kunne håndtere store mengder fisk på en effektiv, dyrevennlig og miljøvennlig måte. Vi kommer til å kontrahere flere moderne brønnbåter i løpet av kort tid, forteller han i meldingen.