Smaker seg frem hjemme
Forbrukertester er viktig for matindustrien når de utvikler nye produkter. Skal det bli suksess i markedet må målgruppa like produktet. Medlemmene i Tastenet Tromsø bedømmer produktene hjemme i en realistisk og normal måltidssituasjon.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det finnes mange metoder for forbrukertester, en metode er hjemmetesting. Fordelen ved hjemmetesting er at produktet smakes på i omgivelser som er lik brukssituasjonen, skriver Nofima i en pressemelding.
Nofima har et forbrukerpanel, Tastenet Tromsø, der flere hundre vanlige forbrukere er med. De får utlevert produkt og spørreskjema og tester dette hjemme.
Da de som er med i forbrukerpanelet selv har valgt å delta, vil også svarprosenten være høy – opp mot 95 prosent har vært målt, forteller Mats Carlehög, som er ansvarlig for testene.Et eksempel på en slik undersøkelse er de rekerettene som medlemmene har smakt seg frem til. Tastenet-konseptet stammer opprinnelig fra Nederland, men er nå tatt videre til Norge, Frankrike og Island. Industrien vil, på en rimelig måte, få svar på hva en vanlig familie vil synes om et nytt produkt. Det å forstå forbrukernes preferanser, holdninger og atferd er viktig. I og med at flere land deltar, vil prosjektet også kunne si noe om det er forskjeller mellom landene.