– Som å selge vann i Sahara

Veien til sterke merkevarer er belagt med stabil kvalitet på råvaren og kompetanse hos alle ledd i verdikjeden. Administrerende direktør Terje Kjølsøy i Aalesundfisk jobber for å gjøre hyse til en merkevare i supermarkedkjeder og restauranter i utvalgte markeder.

Publisert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Å selge levende kongekrabbe fra Norge er som å selge vann i Sahara: Lett!

Og han har sine ord i behold, daglig leder Svein Ruud i Norway King Crab. Under EFFs jubileumskonferanse «Fra råvare til merkevare» kunne han fortelle at levende kongekrabber blir fløyet fra Norge til europeiske flyplasser, for så å bli fraktet videre med private helikopter til rancher i de sveitsiske alper.

– Slik skjønner vi at prisen ikke er avgjørende, det er produktet de skal ha. Da jeg startet i denne bransjen solgte jeg saltsild i tønner til Russland, pris og proteiner var det eneste som betydde noe. Nå selger jeg opplevelser, folk kjøper ikke levende kongekrabber fordi de er sultne og trenger noe å spise, sier Ruud i en pressemelding fra EFF.

Merkevarebygging Ruud og Norway King Crab har jobbet langs tre viktige spor for å gi den levende kongekrabben suksess. For det første har selskapet brukt forskning for å optimalisere produktet, og dernest har de gjort det mulig å spore hver enkelt krabbes historie. Og sist – men ikke minst – har Norway King Crab jobbet for å gjøre produktet til en internasjonal merkevare. – Det er for eksempel ikke uten grunn at vi har valgt å kalle produktet Norwegian King Crab, sier Ruud.

Vil øke verdien Ruuds historie beskriver prosessen der offensiv merkevarebygging erstatter tanken om å bli kvitt råvaren. På EFFs jubileumskonferanse fortalte også Aalesundfisks Terje Kjølsøy hvordan bedriften jobber sammen med Tobø Fisk og Gunnar Klo i utvalgte markeder for å løfte fersk hyse på samme måte. Målet er å levere fem millioner måltider med en hyse av en slik kvalitet at verdien blir 20 prosent høyere enn i dag. – For å skape merkevarer må vi bygge tillit, både til produktet og alle ledd i verdikjeden som håndterer det, sier Kjølsøy.

Kvalitet og kompetanse Veien til merkevarer som forbrukere verden over har tillit til, er ifølge Kjølsøy belagt med kvalitet og kompetanse. – Hvis vi ikke har stabil kvalitet på råvaren, har vi ikke noe der ute i markedet å gjøre, sier Kjølsøy.

Fiskerens selvevaluering av fisken, som blir signert av både fiskeren og mottaket ved levering, er et av tiltakene som partene i samarbeidet har innført for å holde kvaliteten på et stabilt, høyt nivå. – For å ta vare på kvaliteten ved råvaren må vi også ha kompetanse hos alle ledd i verdikjeden. Det er helt avgjørende for å lykkes, avslutter Kjølsøy.