
Sterk økning for Godfisk
Gjennom nettsiden Godfisk.no formidler Eksportutvalget for fisk matglede til rekordmange. Nye nettsider treffer stadig flere på jakt etter oppskriften på sjømatmåltider.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Trafikken på Godfisk.no økte med nesten 100 prosent i årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i 2010. Fra januar til mai besøkte 450.000 norske forbrukere websiden, for å hente oppskrifter og la seg inspirere til å tilberede norsk sjømat. – Vi skal være den foretrukne nettsiden for sjømat-oppskrifter i Norge. Veksten viser at vi er i ferd med å lykkes, og at norsk sjømat er svært populært som sunn, lett og helseriktig mat, sier markedsdirektør Merete Kristiansen i Eksportutvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.
Synlig side EFF har de siste årene satset tungt på nye nettsider og digital markedsføring. Ragnhild Eriksen Heen er markedsrådgiver med ansvar for fagfeltet og forklarer suksessen med at norske forbrukere det siste året er blitt introdusert for nettsiden i en rekke kanaler, ikke bare på internett. For eksempel avslutter reklamefilmene på TV med en henvisning til Godfisk på nett. – Godfisk har fått ny profil, og den bruker vi i all kommunikasjon med norske forbrukere. Dette skaper sammenheng, og forbrukerne kjenner oss igjen uansett hvor de møter oss, sier Heen.
Middag og matglede Godfisk.no har ikke bare fått nytt utseende. Nettsiden har også fått nytt innhold med et tydeligere fokus på matglede og middag. Tallene tyder også på at norske forbrukere finner det de leter etter på nye Godfisk.no. Andelen av de som forlater siden med en gang de kommer inn, den såkalte bounce rate, har falt med 17 prosent fra januar til april 2011. – Dette viser at den nye siden er langt mer appellerende og inspirerende enn den gamle, sier Heen.
Øker sjømatkonsumet Heen tror suksessen for Godfisk.no vil gi seg utslag i økt sjømatkonsum i Norge. Tilgjengelige og fristende oppskrifter på internett er nemlig blitt viktigere når nordmenn bestemmer seg for hva de skal ha til middag.
Tall fra Synovates undersøkelse av norske matvaner, Spisefakta, viser at ingen andre inspirasjonskilder øker sin popularitet så raskt som matsider på internett. For forbrukere mellom 25 og 39 år er disse sidene like viktige som kokebøker.