Stortingsvedtak gjelder også for fiskernes salgslag

For ikke lenge siden la fiskeriminister Svein Ludvigsen frem Stortingsmeldingen om marin næringsutvikling ? Den blå åker. FHL skriver i en pressemelding at de synes stortingsmeldingen var både presis og god i sin beskrivelse av virkeligheten.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Under er pressemeldingen gjengitt i sin helhet: "Stortingsmeldingen tok innover seg at vi møter en stadig tøffere konkurranse, og at det er behov for å gjøre norsk sjømatnæring mer markedsorientert. FHL reagerte imidlertid på at det ikke fulgte verktøy med Stortingsmeldingen. Vi ønsket at regjeringen skulle modernisere deltagerloven. En moderne lov bør sidestille fiskeindustrien og fiskebåtrederne. Vi hadde et håp om at fiskerinæringen skulle få en omsetningslovgivning som var mer orientert mot markedet. Da må vi ha en lovgivning som gjør at vi vet hvor mye vi kan selge, når og til hvilken pris. Med økt vertikalt fokus ser vi at sjømatnæringen samlet kan få en større kake til fordeling. Fremfor å slåss om smuler fra en mindre kaker, bør vi endre fokus slik at vi får en større kake. Det gjør vi ved å arbeide for å få en mer markedsorientert næring. Stortingsmeldingen ga oss ikke disse helt avgjørende verktøyene for å utvikle en mer vertikalt orientert og mer markedsrettet næring. To små, men viktige grep FHL er derfor glad for at stortingsflertallet kom oss i møte på to små, men viktige områder. Langsiktige avtaler Det ene skrittet som flertallet gjorde var å åpne for langsiktige leveringsavtaler med reelt innehold. Også regjeriningen åpnet for at det skulle kunne inngåes langsiktige avtaler mellom fiskeindustrien og fiskerne. Men med til dels store begrensninger. Når Stortinget nå har gjennomført sitt endelige vedtak er handlingsrommet utvidet. Partene blir mer selvstendige, og kan i større grad selv utforme premissene for handelen. Nøytral meklingsnemnd Det andre skrittet var å utvide hva den nøytrale meklingsnemnda virkeområde. I regjeringens fremlegg var det kun pris som var tiltenkt å gjøres til gjenstand for mekling. Stortinget har nå vedtatt at også andre forretningsmessige forhold er noe det skal mekles om ved konflikt. Stortingets flertall har altså tatt innover seg at prisfastsettelsen kun er en del av avtaleverket. De forhold som går på de forretningmessigebetingelser mellom fiskerne og fiskeindustrien er andre viktige faktorer. I alle andre næringer er det opp til partene å bli enige om alle slike forhold. I fiskerinæringa har den ene parten frem til nå hatt muligheten til å diktere hva som skulle bli resultatet. Det er derfor et godt kompromiss at vi nå innfører en nøytral meklingsnemnd. Det skaper noe mer ballanse mellom fiskerne og fiskeindustrien uten at vi innfører et rent marked. Slik kan en nøytral tredjepart vurdere fastlåste konflikter og bidra til at de løses, og det uten at det er behov for å flytte et komma i Råfiskloven. Inspirert av lønnsforhandlinger Ja FHL mener at det nye systemet blir mer likt forhandlinger i arbeidslivet. Der forhandler partene om lønn og også andre forhold som berører arbeidslivet. Blir konflikten fastlåst så hentes riksmeklingsmannen inn. Med kyndig bistand blir partene til slutt enige. Når Stortinget har sagt at det også skal kunne mekles om andre forretningsmessige forhold, så er det sammenliknbart med at partene i arbeidslivet ikke bare forhandler om lønn, men også om andre forhold i arbeidslivet. Mer dramatisk er ikke vedtaket. Når vedtak skal bli til virkelighet Nå gjenstår den spennende jobben med å gjøre vedtakene om til praksis. Den jobben skal ledes av fiskeriministeren, og han fortalte til representantskapsmøtet til Norges Råfisklag at partene skulle diskutere disse viktige spørsmålene på et møte på Sommarøy 15. og 16. juni. Der skal vi diskutere hvilke forretningsmessige områder det er naturlig at ei meklingsnemnd skal vurdere. Når de forretningsmessige forholdene skal fases inn. Og endelig hvordan vi kan sikre at leveringsavtaler mellom industrien og fiskerne kan bli mest mulig reelle. Når salgslagene i Fiskeribladet 31. mai går ut og sa at de på dette møtet ikke ville diskutere annet enn pris, så viser det en holdning i forholdet til landets nasjonalforsamling som overrasker oss. Stortinget har vedtatt at også andre forretningsmessige forhold skal vurderes av en nøytral meklingsnemnd. Debatten fremover bør derfor være preget av hvordan Stortingets vedtak skal iverksettes, ikke om det skal iverksettes. Den debatten har stortingsrepresentant May Helen Molvær Grimstad gitt spennende bidrag til. Hun har sagt at det kan være lurt å først iverksette en nøytral meklingsnemnd som kan vurdere pris, og deretter fase inn andre forretningsmessige forhold. Når de skal fases inn, og hvordan de skal fases inn er et av temaene som vi skal diskutere på Sommarøy den 15. og 16 juni. I FHL ser vi frem til dette viktige møtet, ja vi ser frem til at partene skal kunne enes om hvordan viktige styringsgrep fra Stortinget skal kunne settes ut i live."