Turister lærer om laks
Turister i Norge kjører forbi hundrevis av oppdrettsanlegg på sin ferd mellom fjorder og fjell. Nå skal reisende fra inn- og utland få vite hvor viktig disse anleggene er for Norge, skriver laksefakta.no.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Laksefakta sender ut norsk og engelsk informasjon til kystens turistkontorer, kystmuseer og
turistinformasjoner i større byer. Materiellet er i fristende form for turister. Gratis postkort med bilde av
en sølvblank laks og en ung, smilende representant for oppdrettsnæringen. Teksten handler om Norges
travleste turist ? den norske laksen. En globetrotter som hvert år reiser til over hundre land.
-Norsk laks er en av de mest kjente merkevarene vi har i utlandet. Den er en ettertraktet råvare, som
mange tilreisende har hørt om i hjemlandet. Når de besøker lakselandet Norge, bør de absolutt få vite
mer om laksen vår, sier Birgit Sildnes, prosjektansvarlig for Laksefakta.
Hun understreker at det er vel så viktig å nå norske som utenlandske turister. Det er en kjensgjerning
at mange i Norge har begrenset kunnskap om oppdrettsnæringen. Det er slett ikke alle som vet hvor
populær norsk laks er ute i verden. Og totninger som legger ferien til Kyst-Norge, er kanskje ikke klar
over at laksen er livsnerven i mange av lokalsamfunnene de kjører gjennom.
-Vi ønsker å gjøre turistene oppmerksom på oppdrettsanleggene, slik at de blir mer enn tilfeldige
kulisser på et og annet feriebilde. Vi håper at de tilreisende blir bevisst på hvor viktig denne flotte næringen
er for Norge og for mange kystsamfunn langs reiseruta, sier Birgit Sildnes.
Laksefakta er et samarbeidsprosjekt mellom Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening, Eksportutvalget
for fisk og fôrprodusentene Skretting og Ewos. Laksefakta arbeider for å spre kunnskap om laks og
oppdrettsnæring, blant annet gjennom nettstedet www.laksefakta.no.