Ulf Winther

Ut med pølse, inn med sjømat

Gardermoen: - Hvorfor er det stanken av pølse som møter meg hver gang jeg kommer inn på en større flyplass i Norge? Hvorfor profilerer vi ikke sjømat i det som er porten til Norge for millioner av reisende?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gustav-Erik Blaalid Ulf Winther fra Sintef Fiskeri og Havbruk stilte spørsmålet under en idédugnad for reiseliv og sjømat som ble arrangert av Fiskeridepartementet og Innovasjon Norge. Han poengterte at mange millioner reisende har sitt første møte med Norge på en flyplass. Men hva er det som møter dem? Jo, en eller flere aviskiosker som også er pølseboder. - Her må det kunne gå an å gjøre noe mye mer spennende dersom man får til samarbeid mellom reiselivsbedrifter og sjømatnæringen. Ikke bare for utenlandske reisende, men også for reisende i Norge er dette viktig, sier han til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no. Han legger til at flyplassene er utstillingsvindu enten man liker det eller ikke, men dette bør etter hans mening være en utfordring som går til hotell-og restaurantnæringen, reiseliv og sjømatnæringen.- Alle disse bør legge kreftene sammen og lage et godt konsept som gjør at vi kan markere oss som en tydelig sjømatnasjon, sier Winther. Nytt prosjekt Fiskeridepartementet har tatt initiativet til et nytt prosjekt som skal utrede mulighetene for koblinger mellom reiseliv og sjømat. Rolf Almklov er leid inn fra Innovasjon Norge til å gjennomføre en forstudie av mulighetene, og idédugnaden er første trinn i dette arbeidet.- Vi ser at det kan ligge store muligheter i økt verdiskaping i et tettere samarbeid mellom reiseliv og sjømatnæringen, sier Rolf Almklov til Norsk Fiskeoppdrett/kyst.no. Allerede på idédugnaden ble det foreslått flere prosjekter, blant annet at Hurtigruten også blir en kulinarisk reise i tradisjonsrik, norsk kystmat.