Utdanning: Tilpasser studiet til den nye virkelighet

Av Pål Mugaas Jensen

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Om ett år eller to kan cand mag og hovedfag være avlegs. Da er det Bachelor eller Master som teller. Det har Norges landbrukshøyskole tatt konsekvensen av. Fra og med dette semesteret er studieplanen for akvakulturfagene endret. - Vi gjennomfører en ganske stor omorganisering av studiene våre. Tanken er å gjøre dem bedre tilpasset den virkelighet som vi forventer vil komme innen få år, sier Erland Austreng fra Akvaforsk, som er ansvarlig for akvakulturutdanningen på Norges Landbrukshøyskole (NLH). Fra utlandet har det vært vanlig at høyere studier baserer seg på først en bolk på tre år som fører frem til en Bachelor-grad, og om en tar to år til, får en tittelen Master. - Denne 3 + 2 modellen vil vi nå innføre ved NLH, sier Austreng. Samler retningene Skolen har til nå også hatt flere retninger innenfor fagfeltet akvakultur. Ved institutt for tekniske fag, har en kunne bli sivilingeniør i akvateknologi. Innenfor næringsmiddelfag har en kunnet studere ernæring og fisk som næringsmiddelprodukt. Det har også vært fag innefor økonomi og samfunnsfag, og selvsagt avl. - Det nye nå er at vi har satt sammen et eget studieutvalg som tar opp studenter i et fellesopptak til alle studieretningene. Vi vil gjøre det første året felles for alle studieretningene. Det vil også bety at en ikke trenger å velge retning før det året er unnagjort, sier han. Austreng forteller at en har sett en stor utvikling i studentene i løpet av årene. Selv har han undervist i 27 år, og har sett studiet gå fra å være lukket med minimum karakteren 5 i gjennomsnitt for å komme inn, til å være praktisk talt åpent for alle som har godkjent vitnemål. - Studentene er av en helt annen type nå enn før . Vi ser at de oftere er skoletrøtte når de slutter videregående. Da vil det å skulle velge veldig spesifisert studieretning kunne være vanskelig. Nå får de muligheten til at om de har lyst å gjøre noe innefor akvakultur, så kan de begynne på et generelt plan, og så navigere seg inn på en mer spesifikk retning senere. De vil også ha mulighet for å hoppe av etter tre år med en Bachelor-grad i lommen, sier han. Han har også forståelse for at de som kommer til NLH for å studere akvakultur, finner det demotiverende å begynne på flerårige studier av basisfag som matematikk, kjemi og biologi, før en etter mange år endelig får begynne med det faget de egentlig er der for. - Innefor fiskeernæring, har det først vært flere år med kjemi, biokjemi og generell ernæring, før en har kunnet begynne på fiskeernæringen. Nå er målsetningen å skyve de mer anvendte fagene nedover i studiet. Grunnfagene lar vi ligge i en egen blokk ved siden av, som studentene kan ta etter hvert, om de f.eks ønsker å ta en Master-grad. Mjøsutvalget Omleggingen av studiet er en konsekvens av de signaler det såkalte Mjøsutvalget har kommet med. - Selv om utdanningsminister Giske har moderert utvalgets innstilling noe, og i prinsippet sagt at universiteter og høyskoler egentlig kan gjøre som de vil, så tror vi det vil skje en endring i hele den høyere utdanningen i Norge i de neste årene, og at vi skal få noe å bryne oss på, sier han. Nye fag Det er ikke bare ending i rekkefølgen og vektlegging av de ulike fagene. I det nye studietilbudet vil det også bli noen nye fag. - Det blir et helt nytt fag der produktkvalitet mot fisk vil stå i høysetet. Til nå har et tilsvarende fag hos oss vært mest rettet mot kjøttprodukter. Spesielt muligheten til å påvirke fiskens kvalitet mens den ennå er i live vil være et sentralt tema. Ellers får vi et nytt kurs i produksjonsplanlegging, som støtter seg på økonomi og samfunnsfag, der hovedmålsettingen blir å sy sammen detaljkunnskapen eller i studiet til et hele. Det skal gi et innblikk i det daglige livet på et oppdrettsanlegg, sier han. - Du kan si vi er blitt skremt ut i den nye omleggingen, men vi ser veldig positivt på at vi kan tilby et studium der ikke alle valg er gjort allerede når du begynner, avslutter Austreng.